Abstract
The collection of Masonic literature currently held at Collegium Martineum at AMU never fails to surprise with its uniqueness. During the cataloguing process and physical processing of the books from the collection, the author came across an extraordinary eighteenth century manuscript. The manuscript included the literary output of Freemasonic songs from the period of the reign of Louis XV, hand-written by an anonymous author. As a result of the analysis of the manuscript, the period of its origination was successfully established as well as the original song books from which the bulk of the included texts had been taken, the place of its origination and the author of 27 valuable engravings included in the manuscript (the artist was the founder of a famous network of engravers in Paris in the seventeenth century). Further scrutiny of the manuscript has also revealed the admirable way the book was composed. The song book provides an intriguing opportunity for historians of Freemasonic music to explore further the musical collection of Poznań University Library.
References
Bulletin du Centre de recherche du chateau de Versailles: Societes de cour en Europe, XVIe–XIXe siecle, https://journals.openedition.org/crcv/13277 [dostęp 2.11.2019].
Dictionnaire encyclopédique du livre sous la direction de Pascal Fauché, Paris: Editions du Cercle de la Librairie 2002–2005; t. 1, s. 746–747; t. 3, s. 516–518.
Grażyńska I., Katalog druków w języku francuskim w zbiorach masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, https://core.ac.uk/display/32283195 [dostęp: 2.11. 2019]. La musique de loge: une longue histoire d’émotions, http://www.ledifice.net/6003-9.html [dostęp: 24.05.2019].
Karpowicz A., Geneza i zawartość druków masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Biblioteka” 2006, nr 10 (19), s. 27–49.
Michel Procope-Couteaux, https://data.bnf.fr/fr/12105827/michel_procope-couteaux/; https://fr.wikipedia.org/wiki/Caf%C3%A9_Procope [dostęp 2.11.2019].
[Pérau, Gabriel-Louis], L’Ordre des francs-maçons trahi, et le secret des Mopses revelé, À Amsterdam: [Catuffe; Haag: Néaulme] 1745, s. [3–5].
Musée virtuel de la musique maçonnique: Chansons notées de la très vénérable Confrérie des Francs Maçons, précédées de quelques pièces de poésie […], le tout recueilli et mis en ordre par Fr. Naudot, [s.l.] 1737, http://mvmm.org/c/docs/jer1752_083.html [dostęp: 24.05.2019].
Wichrowska E., Polska poezja wolnomularska w XVIII i na początku XIX wieku, Warszawa: Klio 1992, s. 24–25.
License
Copyright (c) 2019 Iuliana Grażyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.