Abstrakt
The paper concerns the discursive dimension of the construction and the circulation of knowledge connected with the issue of foreign language teacher education. A starting point for the discussion is the assumption according to which glottodidactics as a science is still perceived in a highly heterogenic way by members of the Polish glottodidactic community. Not only is the subject of glottodidactics so complex and interdisciplinary that the multitude of its possible interpretations does not allow us to decide on one common epistemological paradigm, but glottodidactic discourse is also very heterogeneous. The author of this article presents the conclusions from a metaglottodidactic analysis of articles covering the subject of foreign language teacher training which were published in Neofilolog in 1990–2010, and answers the question of whether, and with what kind of discourse configurations do Polish glottodidacticians theoretically locate their propositions for educating teachers presented in their publications.
Bibliografia
Boch, F. / Grossmann, F. / Rick, F. (2009). Le cadrage théorique dans l’article scientifique: un lieu propice à la circulation du discours. In: J. M. Lôpez Munoz / S. Marnette/ L. Rosier (ed.), Actes du Colloque Ci-Dit Circulation des discours et liens sociaux: Le discours rapporté comme pratique sociale Québec 2006 (pp. 23–42). Québec: Nota Bene. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00600018.
Dakowska, M. (2014). O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Gębal, E. P. (2013). Modele kształcenia nauczycieli JO w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Jaroszewska, A. (2014). O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków. Języki Obce w Szkole, 4, 52–66.
Karpińska-Musiał, B. / Orchowska, I. (2014). Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela –refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki. Neofilolog, 43/1, 25–38.
Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
Lefebvre, M. (2006). Les écrits scientifiques en action. Pluralité des écritures et enjeux mobilisés. Sciences de la Société, 67, 3–15.
Michońska-Stadnik, A. (2013). Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mondada, L. (1995). La construction discursive des objets de savoir dans l’écriture de la science. Réseaux, 13/71, 55–77.
Niżegorodcew, A. (2009). Foreign language teaching in dialogue. In: Kusiak, M. (ed.), Dialogue in foreign language education (pp. 11–19). Kraków: Jagiellonian University.
Orchowska I. (2013). De la communication spécialisée à l’intérieur de la communauté glottodidactique polonaise. Conceptualisation de l’objet de la discipline scientifique et de son interdisciplinarité. In: E. Wasikiewicz-Firlej / H. Lankiewicz (ed.), From classroom to workplace: advances in applied linguistics (pp. 189–206). Piła: Wydawnictwie PWSZ im. S. Staszica w Pile.
Orchowska, I. (2015a). De la nécessité des recherches méta-glottodidactiques au sein de la communauté polonaise des spécialistes dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. Glottodidactica, 42 (2), 169–184.
Orchowska, I. (2015b). O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach czasopisma naukowego „Neofilolog”. Lingwistyka Stosowana, 12, 81–96.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Swales, J. M. (1990). Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge: CUP.
Wilczyńska W. (2010). Obszary badawcze glottodydaktyki. Neofilolog, 34, 21–35.
Wiśniewska, D. (2013). Action research in EFL pedagogy. Theory and Analysis of Practice. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).