Abstrakt
The structures of a foreign language, presented by a teacher-sender, are received by
a learner as specific signals that are subject to phonetic-phonological and graphic-graphemic decoding. They are accordingly transferred to the foreign-language center, in which semanticgrammatical decoding is performed. Individual structures acquired in this fashion constitute constructive elements of the storage mechanism for learning language in the form of constant structure-matrices. In the process of the receptive-productive dynamization of the language’s structures, the learner simultaneously masters their effectiveness and potential, which make it possible to apply the codified information to current situations. Autonomous forms of learning a foreign language lead to an increase in the reserves of vocabulary and to its more effective application. Independent manipulation of a foreign language in emergent situations means that the learner develops the ability to use it in contacts with communicative partners.
Bibliografia
Desselmann, G. / Hellmich, H. (1981). Didaktik des Fremdsprachenunterrichts. Deutschs als Fremdsprache. Leipzig: Verlag Enzyklopädie.
Engel, U. et al. (1999). Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1–2. Heidelbrg: Julius Groos Verlag.
Krüger, M. (1985). Übungsabläufe im kommunikativen Fremdsprachenunterricht. In: G. Neuner / M. Krüger / U. Grewer (Hrsg.). Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin et al.: Langenscheidt, S. 17–28.
Szczodrowski, M. (2016). Zum Wesen der fremdsprachlichen Einkodierungsprozesse. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, XLIII/1, S. 69–80.
Zabrocki, L. (1972). Zur Theorie der Aufbereitung des Sprachmaterials im Fremdsprachenunterricht. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, VI, S. 3–39.
Zabrocki, L. (1977). Die Entwicklung und Integrierung des Unterrichtsmaterials. In: M. Triesch (Hrsg.). Probleme des Deutschen als Fremdsprache. Forschungsberichte und Diskussionen. Bericht von der 1. Internationalen Deutschlehrertagung 1967 in München. München: Max Hueber Verlag, S. 56–79).
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).