Abstrakt
The article is devoted to the cerebral organisation of language. This work is intended as a state-of-the-art paper describing current research and theory in some subfields of cognitive neuroscience that may be of importance for the glottodidactics. Part 1 focuses on the issue of lateralization of language. Part 2 provides information on evaluation procedures in brain and points out that language, cognition and emotion can't be viewed as separate elements of mental processing. An attempt has been made to elucidate the role of epigenetic determinations in learning process. In part 3 experimental aspects of neurolinguistics are emphasized, such as aphasia research, advanced brain mapping techniques as essential steps toward better understanding the neural correlates of language functions, and a review how event-related potentials (ERPs) have been used to reflect semantic and syntactic processing in normal adults and children.
Bibliografia
Baur, R.S. (1990): Superlearning und Suggestopädie. Grundlagen - Anwendung - Kritik - Perspektiven. Berlin, München.
Birbaumer, N.; Töpfner, S. (1998): Himhemisphären und Verhalten. In: Deutsches Ärzteblatt 95/45, A-2844-2848.
Budohoska, W.; Grabowska, A. (1992): Organizacja niektórych czynności psychicznych w mózgu: asymetria półkulowa. In: Kurcz, I. (Hrsg.): Pamięć, uczenie się, język. Warszawa, 268-292.
Gazzaniga, M. (1989): Das erkennende Gehirn. Entdeckungen in den Netzwerken des Geistes. Paderborn.
Götze, L. (1997): Himprozesse und die Rolle des Gedächtnisses beim Lesen fremdsprachiger Texte. In: Materialien Deutsch als Fremdsprache 46, 85-94.
Götze, L. (1999): Der Zweitspracherwerb aus der Sicht der Hirnforschung. In: Deutsch als Fremdsprache 36, 10-16.
Hahne, A.; Friederici, A.D. (1999): Rule-Application During Language Comprehension in the Adults and the Child. In: Friederici A.D.; Menzel R. (Hg.): Learning. Rule Extraction and Representation. Berlin, New York, 71-88.
Hund-Georgiadis, M.; von Cramon D.Y. (1999): Die interhemisphärische Verteilung der Sprachdominanz. Zugänglich: www.uni-leipzig.de/~tk/jahrb/1999/forschung/14.html
Kim, K.H.S. et al. (1997): Distinct cortical areas associated with native and second languages. In: Nature 388, 171-174.
Klimesch, W. (1989): Bewußtsein und Gedächtnis. Zur Neuropsychologie kognitiver und emotionaler
Kontrollprozesse. In: Roth, E. (Hrsg.): Denken und Fühlen. Aspekte kognitiv-emotionaler Wechselwirkung. Berlin, New York, 146-163.
Larsen-Freeman, D.; Long M.H. (Hrsg.) (1991): An introduction to second language acquisition research. New York.
Linke, D.B. (1996): Das Ich und sein Gehirn. Neurophilologische Betrachtungen zur Himforschung. Adelbert Reif im Gespräch mit Detlef B. Linke. In: Lettre 32, 26-33.
MacLean, P.D. (1990): The Triune Brain in Evolution. New York.
Miller, R. (1996): Axonal conduction times and human cerebral laterality. A psychobiological theory. Amsterdam.
Müller, H.M.; Kutas, M. (1997): Die Verarbeitung von Eigennamen und Gattungsbezeichnungen: Eine elektrophysiologische Studie. In: Rickheit, G. (Hrsg.). Studien zur Klinischen Linguistik - Methoden, Modelle, Intervention. Opladen, 147-169.
Ojemann, G.A. (1991): Cortical organization of language. In: Journal of Neuroscience 11, 2281-2287.
Paradis, M. (Hrsg.) (1995): Aspects o f bilingual aphasia. Oxford.
Paradis, M. et al. (1982): Alternate Antagonism with Paradoxal Translation Behaviour in Two Bilingual Aphasic Patients. In: Brain and Language 15, 55-69.
Roth, G. (1991): Neuronale Grundlagen des Lernens und des Gedächtnisses. In: Schmidt, S J. (Hrsg.): Gedächtnis, Probleme und Perspektiven interdisziplinärer Gedächtnisforschung. Frankfurt/Main.
Roth, G. (1997): Das Gehirn und seine Wirklichkeit. Frankfurt/Main.
Roth, G. (1999): Entstehen und Funktion von Bewußtsein. In: Deutsches Ärzteblatt 96/30, A-1957-1961.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).