Abstrakt
In the contemporary foreign language didactics hypertexts play an increasingly important role, which is reflected in the glottodidactic discourse. The aim of the article is a juxtaposition of the elements which facilitate or limit reception of hypertexts in the glottodidactic process. Accordingly, the main problems which appear during student’s work with hypertexts are listed, and solutions to some of them are also suggested. Moreover, the arguments presented are in favour of the application of hypertexts in the glottodidactic process.Bibliografia
Abramowicz, W., 1993. Hiperteksty w edukacji. In: Materiały IX Konferencji „Informatyka w Szkole", Toruń 15-18. IX. 1993.
Brown, J.D., 1997. Computers in language testing: Present research and some futurę directions. In: Language Leaming & Technology, 1,44-59.
Bucher, H.-J., Barth Ch., 1998. Rezeptionsmuster der Orüinekommunikation. Empirische Studie zur Nutzung der Internetangebote von Rundfunkanstalten und Zeitungen. In: Media Perspektiven, Heft 10/1998, 517-523, www.medienwissenschaft.de/forschung/rezeptionsstudie1998/start.html (zuletzt abgerufen am 30.04.2009).
Davenport, E., Baird P., 1992. Hypertext - a bibliometric briefing, In: Hypermedia, vol. 4, nr 2, 123-134.
Draper S., 1992. Gloves for the mind, In: Kommers P.A.M., Jonassen D.H., Mayes J.T. (eds). Cognitive tools for learning, Berlin: Springer Verlag, 187-202.
Eibl T., 2004. Hypertext. Geschichte und Formen sowie Einsatz als Lern- und Lehrmedium. Darstellung und Diskussion aus medienpädagogischer Sicht, München: kopaed.
Freisler S., 1994. Hypertext - eine Begriffsbestimmung. In: Deutsche Sprache, Zeitschrift für Theorie und Praxis. 22. Jahrgang, 19-50.
Hammond N., 1992. Tailoring hypertext for the learner, In: Kommers P.A.M., Jonassen D.H., Mayes J.T. (Eds), Cognitive tools for learning. Berlin: Springer Verlag, 149-160.
Krusche D., 1993. Text und Erfahrung. Die Funktion von Texten im Fremdsprachenunterricht. In: Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache 19 (1993), 390-401.
Kuhlen R., 1991. Hypertext, ein nicht-lineares Medium zwischen Buch und Wissensbank. Berlin: Springer-Verlag
Lobin, H. (Hrsg.), 1999. Text im digitalen Medium. Linguistische Aspekte von Textdesign, Texttechnologie und Hypertext Engineering. Opladen, Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
Richter R., 1998. Multimedia im Phonetikunterricht. In: Info DaF 25,5, 577-589.
Siemieniecki B., 1995. System kształcenia informatycznego pedagogów, Toruńskie Studia Dydaktyczne, nr 8.
Taborek ]., 2004, Sprachwissenschaft in den neuen Medien: Vermittlung grammatischen Wissens in hypertextualisierter Form. In: Herwig, R. (Eds.), Sprache und die modernen Medien, Frankfurt et. al.: Lang, 563-568.
Tiedge, D., 2000. Rezeption von Text und Hypertext - ein Vergleich, http://www.linse.uniessen.de/esel/rez_htext.htm (zuletzt abgerufen am 20.11.2009).
Tomek I., Maurer H., 1992. Helping the user to select a link. In: Hypermedia vol. 4, nr 2,111-122, http ://www.tu-dresden.de/sulifg/daf/fumedien/kompetenz2.htm (zuletzt abgerufenam) 19.09.2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).