Linguistische und psychodidaktische Grundlagen des Fremdsprachenlernens im Seniorenalter
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Arthur, L., Hurd, S., 2001. Supporting Lifelong Language Leaming. London: CILT.
- Baltes, Paul B., 1990. Entwicklungspsychologie der Lebensspanne: Theoretische Leitsätze. In: Psychologie Rundschau 41 ,1 -3 3 .
- Baltes, Paul B., Baltes M., 1994. Gerontologie. Begriff, Herausforderungen und Brennpunkte.
- In: Baltes P.B., Mittelstraß ]., (Hrsg.), 1994. Zukunft des Alterns und gesellschaftliche Entwicklungen. Berlin und New York: Walter de Gruyter, 1-34.
- Baltes P.B., Mittelstraß J., (Hrsg.), 1994. Zukunft des Altems und gesellschaftliche Entwicklungen. Berlin und New York: Walter de Gruyter.
- Baltes, Paul B., Lindenberger U., Staudinger, U.M., 1995. Die zwei Gesichter der Intelligenz im Alter. In: Spektrum der Wissenschaft 10, 52-61.
- Berndt, A., 2000. Senioren lernen Deutsch: 13 Grundgedanken. GFL- Journal 3; www.gfljournal.de/3-2000/berndt.pdf (Stand 08.01. 2010), Sl-15.
- Berndt, A., 2001. Fremdsprachengeragogik. Motivation älterer Fremdsprachenlerner. In: InfoDaF, 28-30.
- Berndt, A., 2003. Sprachlemen im Alter. Eine empirische Studie zur Fremdsprachengeragogik. München: Iudicum.
- Birren, J.E., Bengtson, V.L., (Hrsg.), 1988. Emergent theories o f aging. New York: Columbia University Press.
- Chomsky N., 1968. Language and mind. New York: Harcourt Brace and World.
- Comfort, A., 1976. A good age. New York: Crown Publisher.
- Dakowska, M., 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dubas, E., (Hrsg.), 2007. Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łód ź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Faller, H., Lang, H., 2006. Medizinische Psychologie und Soziologie. Würzburg Springer Medizin: Verlag.
- Grucza, F., 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka - jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Halicki, J., 2007. Starość między socjalizacją a samotnością. In: Dubas, E. (Hrsg.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 159-167.
- Havighurst, R., 1972. Developmental tasks and education. New York: McKay.
- Horn, J.L., Cattel, R.B., 1967. Age differences in fluid and crystallizes intelligence. In: Acta Psychologica 26,107-129.
- Kaja, B., (Hrsg.), 2000. Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja. T. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- Kowalik, S., 2000. Wspomaganie rozwoju w procesie starzenia się. In: Kaja, B. (Hrsg.), Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja. T. 2. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 39-70.
- Kurcz, I., 1992. Język a psychologia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Kuchcińska, M., (Hrsg.), 2008. Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
- Kruse, A., (Hrsg.), 1997. Psychosoziale Gerontologie. 2 Bände. Göttingen: Hogrefe.
- Lenneberg, E.H., 1967. Biological Foundations o f Language. New York: Wiley.
- Leszczyńska-Rejchert, A., 2007. Człowiek starszy i jego wspomagania - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
- Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
- Light, L.L., 1988. Language and Ageing: Competence versus Performance. In: Birren, J.E., Bengtson, V.L. (Hrsg.), Emergent Theories o f Aging. New York: Columbia University Press, 177-213.
- Neufeld, G.G., 2001. Non-Foreign-Accented speech in Adult Language learners. Does it Exist and what Does it Signify? In: I.T.L. Review o f Applied Linguistics, 185-206.
- Ohy, K., 2006. Older learners of German and their use of language learning strategies. Papers from the Lancaster University Postgraduate Conference in Linguistics & Language Teaching., Vol. 1.
- Pietrasiński, Z., 1993. Dorośli. Problemy rozwoju. In: Pomykało, W. (Hrsg.), Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja, 128-131.
- Rudinger, G., 2003. In memońam Hans Thomae. Bonn: Bouvier.
- Singleton, D., Zsolt, L., 1995. The Age Factor in Second Language Acquisition: A critical look at the critical age hypothesis. Clavedon: Multilingual Matters.
- Straś-Romanowska, M., 2000. Paradoksy rozwoju człowieka w drugiej połowie życia a psychoprofilaktyka starości. In: Kaja, B. (Hrsg.) Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja.
- T. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 45-49.
- Thomae, H., 1983. Alterstile und Altersschicksale. Ein Beitrag zur differentiellen Gerontologie. Bern: Hans Huber Verlag.
- Wechsler, D., 1994. The measurement o f adult intelligence. Baltimore: Williams & Wilkins.