Abstrakt
The article is an introduction to the discussion about the linguistic and psychodidactic concepts justifying the thesis that the senior language learners are able to learn foreign languages and that they can achieve educational success in the process of foreign language learning.Bibliografia
Arthur, L., Hurd, S., 2001. Supporting Lifelong Language Leaming. London: CILT.
Baltes, Paul B., 1990. Entwicklungspsychologie der Lebensspanne: Theoretische Leitsätze. In: Psychologie Rundschau 41 ,1 -3 3 .
Baltes, Paul B., Baltes M., 1994. Gerontologie. Begriff, Herausforderungen und Brennpunkte.
In: Baltes P.B., Mittelstraß ]., (Hrsg.), 1994. Zukunft des Alterns und gesellschaftliche Entwicklungen. Berlin und New York: Walter de Gruyter, 1-34.
Baltes P.B., Mittelstraß J., (Hrsg.), 1994. Zukunft des Altems und gesellschaftliche Entwicklungen. Berlin und New York: Walter de Gruyter.
Baltes, Paul B., Lindenberger U., Staudinger, U.M., 1995. Die zwei Gesichter der Intelligenz im Alter. In: Spektrum der Wissenschaft 10, 52-61.
Berndt, A., 2000. Senioren lernen Deutsch: 13 Grundgedanken. GFL- Journal 3; www.gfljournal.de/3-2000/berndt.pdf (Stand 08.01. 2010), Sl-15.
Berndt, A., 2001. Fremdsprachengeragogik. Motivation älterer Fremdsprachenlerner. In: InfoDaF, 28-30.
Berndt, A., 2003. Sprachlemen im Alter. Eine empirische Studie zur Fremdsprachengeragogik. München: Iudicum.
Birren, J.E., Bengtson, V.L., (Hrsg.), 1988. Emergent theories o f aging. New York: Columbia University Press.
Chomsky N., 1968. Language and mind. New York: Harcourt Brace and World.
Comfort, A., 1976. A good age. New York: Crown Publisher.
Dakowska, M., 2007. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dubas, E., (Hrsg.), 2007. Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łód ź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Faller, H., Lang, H., 2006. Medizinische Psychologie und Soziologie. Würzburg Springer Medizin: Verlag.
Grucza, F., 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka - jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Halicki, J., 2007. Starość między socjalizacją a samotnością. In: Dubas, E. (Hrsg.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 159-167.
Havighurst, R., 1972. Developmental tasks and education. New York: McKay.
Horn, J.L., Cattel, R.B., 1967. Age differences in fluid and crystallizes intelligence. In: Acta Psychologica 26,107-129.
Kaja, B., (Hrsg.), 2000. Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja. T. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kowalik, S., 2000. Wspomaganie rozwoju w procesie starzenia się. In: Kaja, B. (Hrsg.), Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja. T. 2. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 39-70.
Kurcz, I., 1992. Język a psychologia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kuchcińska, M., (Hrsg.), 2008. Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
Kruse, A., (Hrsg.), 1997. Psychosoziale Gerontologie. 2 Bände. Göttingen: Hogrefe.
Lenneberg, E.H., 1967. Biological Foundations o f Language. New York: Wiley.
Leszczyńska-Rejchert, A., 2007. Człowiek starszy i jego wspomagania - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Light, L.L., 1988. Language and Ageing: Competence versus Performance. In: Birren, J.E., Bengtson, V.L. (Hrsg.), Emergent Theories o f Aging. New York: Columbia University Press, 177-213.
Neufeld, G.G., 2001. Non-Foreign-Accented speech in Adult Language learners. Does it Exist and what Does it Signify? In: I.T.L. Review o f Applied Linguistics, 185-206.
Ohy, K., 2006. Older learners of German and their use of language learning strategies. Papers from the Lancaster University Postgraduate Conference in Linguistics & Language Teaching., Vol. 1.
Pietrasiński, Z., 1993. Dorośli. Problemy rozwoju. In: Pomykało, W. (Hrsg.), Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja, 128-131.
Rudinger, G., 2003. In memońam Hans Thomae. Bonn: Bouvier.
Singleton, D., Zsolt, L., 1995. The Age Factor in Second Language Acquisition: A critical look at the critical age hypothesis. Clavedon: Multilingual Matters.
Straś-Romanowska, M., 2000. Paradoksy rozwoju człowieka w drugiej połowie życia a psychoprofilaktyka starości. In: Kaja, B. (Hrsg.) Wspomaganie rozwoju. Psychosymulacja i psychokorekcja.
T. 2. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 45-49.
Thomae, H., 1983. Alterstile und Altersschicksale. Ein Beitrag zur differentiellen Gerontologie. Bern: Hans Huber Verlag.
Wechsler, D., 1994. The measurement o f adult intelligence. Baltimore: Williams & Wilkins.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).