Abstrakt
The paper focuses on the analysis of free indirect discourse as a modernist narrative form. We outline the basic narrative and linguistic characteristics of free indirect discourse and examine its main functions in the literary texts. We undertake a comparative analysis of three examples of free indirect discourse (drawn from the texts of G. Flaubert, F. Kafka and V. Nabokov) and display their common and distinctive features.Bibliografia
Fludemik M., 1993. The Fiction of Language and the Languages o f Fiction: the linguistic representation of speech and consciousness. London, Routledge.
Hodel R., 2001. Erlebte Rede in der russischen Literatur. Vom Sentimentalismus zum Sozialistischen Realismus. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Maingueneau D., 1991. L'énonciation en linguistique française: embrayeurs, temps, discours rapporté. Paris: Hachette Supérieur.
Poncharal B., 2003. Linguistique contrastive et traduction. N° spécial: La représentation de paroles au discours indirect libre en anglais et en français. Paris: Ophrys.
Toolan M.J., 1994. Narrative: a critical linguistic introduction. London, New York: Routledge.
Flaubert G., 2003. L'Education sentimentale. Paris: Editions Gallimard.
Kafka F.,1990. Der Proceß. ln: Pasley, M. (Hrsg.) Kritische Ausgabe. Bd. 4 Frankfurt am Main: S. Fischer.
Fludemik M., 1993. The Fiction o f Language and the Languages of Fiction: the linguistic representation of speech and consciousness. London, Routledge.
Hodel R., 2001. Erlebte Rede in der russischen Literatur. Vom Sentimentalismus zum Sozialistischen Realismus. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Maingueneau D., 1991. L'énonciation en linguistique française: embrayeurs, temps, discours rapporté. Paris: Hachette Supérieur.
Poncharal B., 2003. Linguistique contrastive et traduction. N° spécial: La représentation de paroles au discours indirect libre en anglais et en français. Paris: Ophrys.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).