Die Entwicklung interner grammatischer Regeln im gesteuerten Fremdsprachenunterricht
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Aguado, K., 2002. Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen für den L2-Erwerb. In: Zeitschrift für Angewandte Linguistik 37, S. 27-50.
- Bellavia, E., 2007. Erfahrung, Imagination und Sprache. Die Bedeutung der Metaphern der Alltagssprache für das Fremdsprachenlernen am Beispiel der deutschen Präpositionen. Tübingen: Narr.
- Diehl E./Christen H./Leunenberger S./Pelvat I./Studer T., 2000. Grammatikunterricht - Alles für der Katz? Untersuchungen zum Zweitsprachenerwerb Deutsch. Tübingen: Niemeyer.
- Diehl E., 2002. Grammatikerwerb im Fremdsprachenunterricht - ein Widerspruch in sich?. In: Börner W./Vogel K. (Hrsg.), Grammatik und Fremdsprachenerwerb. Kognitive, psycholinguistische und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Narr, 143-156.
- Dietrich, R., 2007, Psycholinguistik. Stuttgart: Metzler.
- Di Sciullo A.M./Williams E., 1987. On the Definition o f Word. Cambridge, MA: MIT Press.
- Doughty C./Williams ]., 1998. Focus on form in classroom second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Eckerth J., 1998. Kognitive Aspekte sprachbezogener Lemerfragen. Interaktion und Kognition im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht. Baltmannsweiler: Schneider.
- Edmondson, W.J., 2002. Wissen, Können, Lernen - kognitive Verarbeitung und Grammatikentwicklung. In: Börner W./Vogel K. (Hrsg.), Grammatik und Fremdsprachenerwerb. Kognitive, psycholinguistische und erwerbstheoretische Perspektiven. Tübingen: Narr, 51-70.
- Ellis, N., 1996. Sequencing in SLA: Phonological memory, chunking and points of order. In: Studies In Second Language Acquisition 18, 91-126.
- Ellis, R., 1989. Are classroom and naturalistic acquisition the same? A study of the classroom acquisition of German word order rules. In: Studies in Second Language Acquisition 11, 305-25.
- Eubank, L., 1996. Negation in early German-English interlanguage: more 'valueless features' in the L2 initial state. In: Second Language Research 10, 84-93.
- Gallman, P., 1990. Wortschreibung und Schemakonstanz. In: Zeitschrift für Germanistik 5/90, 513-523.
- Kwakernaak, E., 1996. Grammatik im Fremdsprachenunterricht. Geschichte und Innovationsmöglichkeiten am Beispiel Deutsch als Fremdsprache in den Niederlanden. Amsterdam, Atlanta: Rodopi.
- Langacker, R.W., 1999. Grammar and Conceptualization. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
- Miller, George A., 1956. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. In: Psychological Review 63, 81-87.
- Levelt, W.J.M., 1989. Speaking: From intention to articulation. Cambridge, MA: MIT Press.
- Pienemann, M., 1984. Psychological constraints on the teachability of languages. In: Studies in Second Language Acquisition 6,186-214.
- Pienemann, M., 1998. Language processing and second language development: Processability Theory. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
- Portmann-Tselikas, P. R., 2003. Aufmerksamkeit statt Automatisierung. Zur Rolle des Wissens im Grammatikunterricht. In: gfl-journal 2/2003.
- Radden, G./Dirven, R., 2007. Cognitive English Grammar. Cognitive Linguistics in Practice. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
- Sharwood Smith, M., 1993. Input enhancement in instructed SLA: Theoretical bases. In: Studies In Second Language Acqusition 15,165-179.
- Tschirner, E., 2001. Kompetenz, Wissen, mentale Prozesse: Zur Rolle der Grammatik im Fremdsprachenunterricht. In: Funk, H./Koenig, M. (Hrsg.), Kommunikative Didaktik in Deutsch als Fremdsprache - Bestandsaufnahme und Ausblick. Festschrifl fü r Gerhard Neuner, München: iudicium, 106-25.
- Vainikka, A./Young-Scholten, M., 1996a. Gradual development of L2 phrase structure. In: Second Language Research 12, 7-39.
- Vainikka, A./Young-Scholten, M., 1996b. The early stages in adult L2 syntax: additional evidence Romance speakers. In: Second Language Research 12,140-76.
- Wray, A./Perkins, M.R., 2000. The functions of formulaic language: An integrated model. In: Language & Communication, 1-28.
- Zimmermann, G., 1984. Erkundungen zur Praxis des Grammatikunterrichts. Frankfurt am Main: Diesterweg.