Der Erwerb der Schreibkompetenz im Deutsch als Fremdsprache – zwischen Konzepten und Modellen
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Altendorf, J., 2008. Schreiben in der Fremdsprache - theoretische Grundlagen des Schreibprozesses und praktische Vorschläge fü r das Training der Fertigkeit „Schreiben" im Englisch-Unterricht der Sekundarstufe I. München: GRIN Verlag.
- Baurmann, J./Weingarten, R., 1995. Prozesse, Prozeduren und Produkte des Schreibens. Opladen: Westdeutscher Verlag.
- Bereiter, C., 1980. Development in Writing. In: Gregg, L.W., Steinberg, E.R. (Hrsg.)., Cognitive Processes in Writing. Hilsdale: Erlbaum.
- Brauer, G., 1998. Schreibend lernen. Innsbruck: Studien-Verlag.
- Brenner, G., 1990. Kreatives Schreiben. Frankfurt/Main: Cornelsen.
- Brown, A., 1984. Metakognition, Handlungskontrolle, Selbststeuerung und andere, noch geheimnisvollere Mechanismen. In: Kluwe, R.H., Weinert, F.E. (Hrsg.), Metakognition, Motivation und Lernen, 61-103. Göttingen: Hogrefe.
- Eigier G., Jechle, T., Merzinger, G.,Winter, A., 1990. Wissen und Textproduzieren. Tübingen: Narr.
- Eigier, G., 1998. Zum Stand der Textproduktionsforschung. In: Unterrichtswissenschaft, 1. Weinheim: Juventa.
- Flower, L., Hayes, J.R., 1981. A Cognitive Process Theory of Writing. In: College Composition and Communication 32, 365-387.
- Gressillon, A., 1995. Über die allmähliche Verfertigung von Texten beim Schreiben. In: Raible, W., (Hrsg.), Kulturelle Perspektiven au f Schrift und Schreibprozesse, 1-36, Tübingen: Narr.
- Ingendahl, W., 1996. Was denkt das Gehirn beim Schreiben? In: Wirkendes Wort, 2., Bonn: Bouvier.
- Jechle, T., 1992. Kommunikatives Schreiben. Tübingen: Narr.
- Kosevski, B., 1996. Freies Schreiben. Ein Versuch zur methodischen Entwicklung der sprachlichen Kreativität bei Studenten der Germanistik. Fallstudie. Klagenfurt, Wien, Insbruck: Institut für interdisziplinäre Forschung und Fortbildung.
- Kosevski, B., 2004. Sozvocje prostega in vodenega: Pisanje pri pouku (tujih) jezikov. Ljubljana: DZS.
- Krashen, S., 1984. Writing: Research, Theory and Applications. Oxford: Pergamon.
- Ludwig, O., 1988. Schrift und Schriftlichkeit. Berlin, New York: de Gruyter.
- Ortner, H., 2000. Schreiben und Denken. Tübingen: Niemeyer.
- Rauch, W., 2000. Die Informationsgesellschaft und die Krise der Universität. In: Schröder, T.A., (Hrsg.), A u f dem Wege zur Informationskultur. Wa(h)re Information? Schriften der Universitäts-und Landesbibliothek Düsseldorf, 32: 25-30.
- Schiefele, U., 1996. Psychologische Modelle des fremd gesteuerten und selbst gesteuerten Lernens. In: Weinert, F.E., (Hrsg.), Psychologie des Lernens und der Instruktion. Göttingen. 249-278.
- Schoenke, E., 2005. Textdidaktische Überlegungen im Spannunngsfeld zwischen Textlinguistik und Unterrichtspraxis. In: Angewandte Textlinguistik. Perspektiven fü r den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht, 77-93.
- Schwanitz, D., 1999. Bildung. Alles, was man wissen muss. Frankfurt/Main: Eichborn.
- Spinner, K. H., 1993. Kreatives Schreiben, ln: Praxis Deutsch, 119:17-23.
- Stare, S., 2000. Bralno razumevanje. Bralna sposobnost ima nedmejene moznosti razvoja. In: Zbornik Bralnega drustva Slovenije, Ljubljana: Zavod republike Slovenije za solstvo.
- Stare, S., 2004. Uradno besedilo pred maturo in po njej = Formal text before and after matura.
- In: Iväek, M., Adamik-Jäszö, A., (Hrsg.), Poucevanje materinscine - naertovanje pouka ter preverjanje in ocenjevanje znanja: 3rd international symposium. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za äolstvo, 358-373.
- Winter, A., 1992. Metakognition beim Textproduzieren. Tübingen: Narr.
- Wrobel, A., 1995. Schreiben als Handlung. Tübingen: Niemeyer.