Abstrakt
The goal of this article is to expatiate on the important function of the morphological structures in foreign language teaching. Firstly, I will try to answer the question about morphology’s position in foreign language teaching. Furthermore, I will focus on the difficulties arising with implementing teaching methods of word formation rules. The third part deals with the effects of morphology in the didactical field with regard to teaching German as a foreign language.Bibliografia
Bimmel, P./Rampillon, U., 2000. Lemerautonomie und Lemstrategien. Berlin u.a.: Langenscheidt.
Cieszkowski, M., 1993. Zur Behandlung der Wortbildung im Fremdsprachenunterricht in Polen. In: Cieszkowski, M./Koźmin, P. (Hrsg.), Spezifika des Faches Deutsch als Fremdsprache und ihre Umsetzung in der Ausländerbildung. Bydgoszcz / Greifswald, 19-22.
Donalies, E., 2005. Die Wortbildung des Deutschen. Ein Überblick. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Fleischer, W./Barz, I., 1995. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Niemeyer.
Löschmann, M., 1993. Effiziente Wortschatzarbeit. Alte und neue Wege. Frankfurt/Main: Peter Lang Verlag.
Neuner, G./Hunfeld, H., 1993. Methoden des fremdsprachlichen Unterrichts. Berlin: Langenscheidt.
Neuner-Anfindsen, S., 2005. Fremdsprachenlernen und Lemerautonomie. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Saxer, R., 1991. Wortbildung im Sprachunterricht. Didaktische und methodische Überlegungen. In: Info DaF 18,1, 55-62.
Storch, G., 1999. Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: Wilhelm Flink Verlag.
Storch, G., 1979a. Wortbildung und Fremdsprachenunterricht. Teil I. In: Zielsprache Deutsch 10.2, 2-13.
Storch, G., 1979b. Wortbildung und Fremdsprachenunterricht. Teil II. In: Zielsprache Deutsch 10.3, 2-12.
Storch, G./Storch-Luche, M., 1979. Wortbildungsübungen im Fremdsprachenunterricht. In: Zielsprache Deutsch 10,4,11-23.
Wilss, W., 1986. Wortbildungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
LEHRWERKE
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2006. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 1. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhom, A./Jenkins, E.-M., 2006. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 1. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2007. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 2. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Kömer, E./Einhorn, A./Jenkins, E.-M., 2007. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 2. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Körner, E./Einhorn, A./Kubicka, A., 2007. Team Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 3. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Esterl, U./Kömer, E./Einhorn, A./Kubicka, A./Jenkins, E.-M., 2007. Team Deutsch. Książka ćwiczeń do nauki języka niemieckiego dla gimnazjum 3. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen/Poznań: Wydawnictwo Lektor Klett.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Scherling, T./Keller, S./Mariotta, M., 2002. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik A l. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Mariotta, M./Scherling, T./Podkowińska-Lisowicz, M., 2002. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia A l. Berlin, München: Langenscheidt.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Scherling, T./Keller, S./Mariotta, M., 2003. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik A2. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Mariotta, M./Scherling, T./Podkowińska-Lisowicz, M., 2003. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia A2. Berlin, München: Langenscheidt.
Funk, H./Koenig, M./Koithan, U./Keller, S., 2004. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Podręcznik BI. Berlin, München: Langenscheidt.
Keller, S./Koithan, U./Funk, H./Koenig, M., 2004. Geni@l. Język niemiecki dla młodzieży. Ćwiczenia BI. Berlin, München: Langenscheidt.
Kopp, G./Frölich, K., 2001. Pingpong Neu 1. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag. Kopp, G./Frölich, K./Podkowińska-Lisowicz, M., 2001. Pingpong Neu 1. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Kopp, G./Frölich, K., 2001. Pingpong Neu 2. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Kopp, G./Frölich, K./Podkowińska-Lisowicz, M., 2001. Pingpong Neu 2. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Bovermann, M./Frölich, K./Georgiakaki, M./Kopp, G., 2003. Pingpong Neu 3. Lehrbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Bovermann, M./Frölich, K./Georgiakaki, M./Kopp, G./Tokmakidou, S., 2003. Pingpong Neu 3. Arbeitsbuch. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).