Zum Begriff "Kompetenz" in der Fremdsprachendidaktik
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Bach, G./Timm, J.P., 2003. Englischunterricht, Grundlagen und Methoden einer handlungsorientierten Unterrichtspraxis. Tübingen.
- Bachman, L.F., 1990. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford.
- Bachman, L.F/Palmer, A.S., 1996. Language Testing in Practise. Oxford.
- Canale, M./Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. In: Applied Linguistics 1.
- Chomsky, N., 1973. Aspekte der Syntaxtheorie. Frankfurt am Main.
- Coseriu, E., 1988. Spraclikompetenz. Grundziige einer Theorie des Sprechens. Tübingen.
- Deppermann, A. 2004. 'Gesprächskompetenz'. Probleme und Herausforderungen eines möglichen Begriffs. In: M. Becker-Mrotzek, G. Brünner (Hrsg.), Analyse und Vermittlung von Gesprächskompetenz. Radolfzell.
- Fanselow, G., 2002. Wie ihr Gebrauch die Sprache prägt. In: S. Krämer/E. König (Hrsg.), Gibt es eine Spraclie hinter dem Sprechen. Frankfurt am Main.
- Gipper, H./Schmitter, P., 1985. Sprachiuissenschaft und Sprachphilosophie im Zeitalter der Romantik. Ein Beitrag zur Historiographie der Linguistik, Tübingen.
- Glasersfeld E. von, 1997. Radikaler Konstruktivismus. Frankfurt am Main.
- Gumperz, J./Hymes, D., 1972. Directions in Sociolinguistics. The Ethnography o f Communication. New York.
- Habermas, J./Luhmann, N., 1971. Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Was leistet die Systemforschung?. Frankfurt am Main.
- Haspelmath, M., 2002. Grammatikalisierung: von der Performanz zur Kompetenz ohne angeborene Grammatik. In: S. Krämer/E. König (Hrsg.), Gibt es eine Sprache hinter dem Sprechen. Frankfurt am Main.
- House, J., 1996. Zum Erwerb Interkultureller Kompetenz im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache. Zeitschrift fü r Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online], 1(3).
- Humboldt, W. von, 1983. Über die Sprache. Ausgewählte Schriften. München.
- Humboldt, W. von, 1968. Gesammelte Schriften IV. Berlin.
- Hymes, D.H., 1971. On communicative competence. Philadelphia.
- Krämer, S., 2001. Sprache, Sprechakt, Kommunikation. Sprachtheoretische Positionen des 20. Jahrhunderts. Frankfurt am Main.
- Krämer, S./König, E., 2002. Gibt es eine Sprache hinter dem Sprechen?. Frankfurt am Main.
- Labov, W., 1966. The Social Stratification o f English in New York City. Washington.
- Labov, W., 1970. The Study of Language in its Social Context. In: Studium Generale 23.
- Lewicka, G., 2007. Glottodydaktyczne aspekty akzvizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wrocław.
- Lewicki, R., 2007. Einzelvorlesung (2007-2008), Institut für Germanistik der Universität Wrocław.
- Lyons, ]., 1996. On competence and performance and related notions. In: G. Brown/ K. Malmkjaer/J. Williams, (Hrsg.), Performance and competence in second language acquisition. Cambridge.
- Piepho, H.E., 1974. Kommunikative Kompetenz als übergeordnetes Lernziel im Englischunterricht. Limburg.
- Steiner, S., 2006. Von der Kompetenz zur Performanz? Argumente fü r und gegen einen Paradigmenwechsel in der Sprachwissenschaft, http://www.ds.unizh.ch/lehrstuhlduerscheid/docs/ semarb / steiner-kompperf-06.pdf.
- Wendt, M., 1996. Konstruktivistische Fremdsprachendidaktik. Lerner- und handlungsorientierter Fremdsprachenunterricht aus neuer Sicht. Tübingen.
- Wolff, D., 1994. Der Konstruktivismus: Ein neues Paradigma in der Fremdsprachendidaktik? In: Die Neueren Sprachen 93/5.
- Zeuner, U., 1997. Thesen zur interkulturellen Landeskunde, h ttp :// www.tu-dresden.de/sulifg/daf/ thesekol.htm#Canale.