Abstrakt
The author discusses the status and role of questions in foreign language teaching. Although they are essential tools of managing the learning process, the topic does not enjoy much interest in the methodological literature. Therefore it seems advisable to discuss the methodological problems of foreign language teaching in a broader context including both the activation of learners and teachers with questions and application of questions while working with a foreign language text
Bibliografia
Bausch, K. R. / Christ, H. / Krumm, H. J. (2007) (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. (Vol. 5). Tübingen: Francke Verlag.
Gaudig, H. (1963). Didaktische Präludien. In: L. Müller (Hrsg.), Die Schule der Selbsttätigkeit. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Giel, K. (1968). Über die Frage mit besonderer Berücksichtigung der Lehrerfrage im Unterricht. In: G. Bräuer / K. Giel / W. Loch / J. Muth (Hrsg.), Studien zur Anthropologie des Lernens. Neue pädagogische Bemühungen. Bd. 36 (S. 35–64). Essen: Neue Deutsche Schule Verlagsgesellschaft. http://www.klaus-giel.de/doc/FrageA.pdf (Zugang am 12.05.2018).
Hallet, W. / Königs, F. (2013). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze Velber: Klett/Kallmeyer.
Hartl, B. / Piontek, F. (1989). Zu Funktionen und Aufgaben von „Fragen zum Text“ aus lernpsychologischer Sicht. DaF, 1, 8–114.
Heuer, H. (1983). Die Fragestellung im Fremdsprachenunterricht. In: G. Solmecke (Hrsg.), Motivation und Motivieren im Fremdsprachenunterricht (S. 228–239). Paderborn: Schöningh.
Heyd, G. (1990). Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M: Peter Lang.
Huneke, H. W. / Steinig W. (1997). Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Erich Schmidt.
Iluk, J. (1993). Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. Warszawa: WSiP.
Iluk, J. (1998). Entwicklung der Sprachfertigkeiten aus der Sicht der neuesten Fremdsprachencurricula. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Iluk, J. (2001). Der Einkauf. Oder: Der Tag ist schon wieder hin! Integrative Fertigkeitsentwicklung mit Lehrwerktexten. Fremdsprache Deutsch. Kombinierte Fertigkeiten, 4, 19–20.
Iluk, J. (2013). Jak (de)motywujemy uczniów na lekcjach języka obcego. Języki Obce w Szkole, 4, 67–74.
Iluk, J. (2016). Wpływ tytułu tekstu oraz konstruktywistycznego podejścia na efektywność przyswajania wiedzy z podręczników do nauczania geografii. Acta Geografica Silesiana, 24, 61–70.
Iluk, J. / Gabryś, D. (1995). Polsko-angielski słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. Warszawa: WSiP.
Jung, U. O. H. (2009). Praktische Handreichung für Fremdsprachenlehrer. 5. Auflage. Frankfurt/M.: Peter Lang.
Kerry, T. (1987). Classroom questions in England. Questioning exchange, 1, 32–33 .
Kraft, W. / Rybarczyk, R. / Schmidt, M. (2005). Deutsch aktuell 3. Kompakt. Poznań: Klett.
Niegemann, H. / Stadler, S. (2001). Hat noch jemand eine Frage? Unterrichtswissenschaft, 29 (2), 171–192.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Pobojewska, A. (2014). Waga pytań w procesie edukacji. In: P. Mroczkiewicz / W. Kamińska (Hrsg.), Jak uczyć, by nauczyć filozofii? Refleksje akademików i praktyków (S. 107–120). Warszawa: Wydawnictwo UKSW. http://kronika.uni.lodz.pl/pliki/waga-pyta-w-procesieedukacji1-tekst-zainspirowany-cwiczeniem-berri-hessena-oraz-roberta-pilata.pdf (Zugang am 15.05.2018).
Seifried, J. / Sembill, D. (2005). Schülerfragen – ein brachliegendes didaktisches Feld. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 101 (2), 229–245. Online: Konstanzer Online-Publikation-System (KOPS) (Zugang am 15.06.2018).
Storch, G. (1999). Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik. München: Wilhelm Fink.
Wißner-Kurzawa, E. (1987). Zur Optimierung von grammatikalischen Instruktionstexten. Frankfurt/M: Peter Lang.
Żydek-Bednarczuk, U. (1995). Komunikacja dydaktyczna na lekcjach języka polskiego. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 14, 93–103.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).