Abstrakt
Theoretical glottodidactic discussions are not only limited to the analysis and elucidation of the processes of teaching and learning foreign languages. They also create specific concepts for practical implementation. The essence of these processes is interpreted in many scholarly disciplines – for example, in didactics, glottocodematics, psycholinguistics – in the specific manner of that discipline. Thus, different theories recommended for glottodidactic practice propose their own/differing didactic-methodological solutions. The point of departure that is the language to be taught is, however, constituted by linguistic theories, which set out the distinctive features of that language, and particular glottodidactic theories are concerned with the effective acquisition and mastery of these features
Bibliografia
Edmondson, W. J. (1982). Die didaktische Grammatik und ihre Relevanz für die Linguistik. In: W. Kühlwein / A. Raasch (Hrsg.), Stil: Komponenten – Wirkungen. Band II (S. 40–43). Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Grucza, F. (1978). Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej. In: F. Grucza (Hrsg.), Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka (S. 7–26). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Helbig, G. (1994). Das Verhältnis von Sprachwissenschaft und Sprachunterricht im Wandel der Zeiten. Deutsch als Fremdsprache, 4, 201–208.
Jung, L. 1975. Linguistische Grammatik und Didaktische Grammatik. Frankfurt a. M., Berlin.
Kerkhoff, L. van den (1983). Zum Verhältnis von Sprachtheorie und Sprachdidaktik. Frankfurt a.M., Bern, New York: Peter Lang.
Lewandowski, Th. (1982). Das Verhältnis von theoretischer und angewandter Linguistik. Sprachdidaktik und didaktische Grammatik. In: W. Kühlwein / A. Raasch, (Hrsg.), Stil: Komponenten – Wirkungen. Band II (S. 36–39). Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Pfeiffer, W. (1975). Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Szczodrowski, M. (2001). Steuerung fremdsprachlicher Kommunikation. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Woźniewicz, W. (1987). Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: PWN.
Zabrocki, L. (1966). Kodematische Grundlagen der Theorie des Fremdsprachenunterrichts. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 1, 3–42.
Zabrocki, L. (1975). Kybernetische Modelle der sprachlichen Kommunikation. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk: Ossolineum.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).