Abstrakt
Constructivist learning approaches emphasize the interface of learning by doing
and student participation, as well as the efficiency of the learning process. Research findings have also demonstrated that students learn more effectively from each other (Hattie 2013). The aim of the experiment conducted was to verify the efficiency of the “learning through teaching” method (LTT) (Martin 1985), in which students assume some of the teacher’s tasks. The experiment was conducted during the third semester of the “grammar in communication” course at the faculty of Applied Linguistics at Maria Curie-Skłodowska University. The result confirmed that, after a semester, the group working with the learning through teaching method had higher achievements than the control group. Thanks to a qualitative survey, some prospects and limits of the method could be determined. It also provided feedback for intern, process-oriented evaluation, which makes it possible to optimize course design in the future.
Bibliografia
Atteslander, R. (2003). Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Gold, A. (2015). Guter Unterricht. Was wir wirklich darüber wissen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Hattie, J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Helmke, A. (2014). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Seelze: Kallmeyer.
Martin, J.-P. (1985). Zum Aufbau didaktischer Teilkompetenzen beim Schüler: Fremdsprachenunterricht auf der lerntheoretischen Basis des Informationsverarbeitungsansatzes. Tübingen: Narr.
Martin, J.-P. (1986). Für eine Übernahme von Lehrfunktionen durch Schüler. Praxis des neusprachlichen Unterrichts 4 (86), 395–403. http://www.ldl.de/Material/Publikationen/lehrfunk.pdf (Zugriff am: 17.02.2019).
Martin, J.-P. (1997). Das Projekt “Lernen durch Lehren” – fachdidaktische Forschung im Spannungsfeld von Theorie und Praxis. http://www.ldl.de/LDL_ALT/material/aufsatz/ichenhau.pdf (Zugriff am: 17.02.2019).
Martin, J.-P. / Oebel, G. (2007). Lernen durch Lehren: Paradigmenwechsel in der Didaktik? Deutschunterricht in Japan. Heft 12, 4–21. http://www.ldl.de/Material /Publikationen/ldl_in_japan_paradigmenwechsel.pdf (Zugriff am: 17.02.2019).
Mayring, Ph. (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim und Basel: Beltz.
Pfeiffer, W. (2004). Interkulturowa glottopedagogika – nowa dyscyplina naukowa? Uwagi do dyskusji. In: K. Badstübner-Kizik / R. Rozalowska-Żądło / A. Uniszewska (Hrsg.), Sprachenlehren. Sprachen lernen. Nauczanie i uczenie się języków obcych (S. 71–84). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Reich, K. (2004). Konstruktivistische Didaktik. Lehrern Und Lernen aus interaktionistischer Sicht. Berlin: Luchterhand.
Schmidt, M. / Perels, F. (2010). Der optimale Unterricht? Praxishandbuch Evaluation. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Siebert, H. (2005). Pädagogischer Konstruktivismus. Lernerzentrierte Pädagogik in Schule und Erwachsenenbildung. Weinheim und Basel: Beltz.
Yair, G. (2000). Educational battlefields in America: The tug-of-war over students` engagement with instruction. Sociology of Education, 73 (4), 247–269.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).