Reflection before action: Students’ perceptions of selected aspects of the language teaching profession
PDF (English)

Słowa kluczowe

reflection
EPOSTL
teacher training
attitudes
teacher qualities
subjective theories

Jak cytować

Michońska-Stadnik, A. (2019). Reflection before action: Students’ perceptions of selected aspects of the language teaching profession. Glottodidactica, 46(1), 73–88. https://doi.org/10.14746/gl.2019.46.1.05

Abstrakt

The study explores trainee teachers’ opinions on selected aspects of the language
teaching profession. Reflecting on the reasons for becoming a teacher, on a language teacher’s professional qualities, and on the positive and negative aspects of the profession appears to be necessary at the starting point of professional training. A qualitative method was employed to collect the data. The students were asked to answer four survey questions pertaining to the issues mentioned above. Thirty-five undergraduate students completed the survey. Their answers were then analysed, which resulted in suggesting some procedures that could be implemented in the training programme. The findings revealed generally positive attitudes to the language teaching profession. However, some actions should be also taken to eliminate a few subjective theories that could negatively influence the students’ approach, such as the feeling of having power over learners, or controversial ways of dealing with discipline problems in the classroom. The study emphasised the role of reflection in the initial stages of teacher training

https://doi.org/10.14746/gl.2019.46.1.05
PDF (English)

Bibliografia

Borg, S. (2006). The distinctive characteristics of foreign language teachers. Language Teaching Research, 10 (1), 3–31.

Candelier, M. / Camillieri-Grima, A. / Castelotti, V. / De Pietro, J.-F. / Lorincz, I. / Meisner, F.I. / Noguerol, A. / Schröder-Sura, A. / Molinié, M. (2012). FREPA. Competences and resources. Strasbourg: Council of Europe.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg: Language Policy Division. Council of Europe. European language portfolio. http://www.coe.int/portfolio

Cruikshank, D. / Applegate, J. (1981). Reflective teaching as a strategy for teacher growth. Educational Leadership, 38, 553–554.

Day, C. (1993). Reflection: A necessary but not sufficient condition for teacher development. British Educational Research Journal, 19, 83–93.

Dewey, J. (1933). How we think. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

Farrell, T. S. C. (2007). Reflective language teaching: From research to practice. London–New York: Continuum.

Janowska, I. (2014). Refleksyjność w świetle tekstów Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego. Neofilolog, 42 (2), 143–154.

Jedynak, M. (2014). Inicjatywy Rady Europy i Komisji Europejskiej na rzecz wspierania refleksyjności nad procesem uczenia się i nauczania języka obcego. Neofilolog, 43 (1), 95–109.

Karpińska-Musiał, B. / Orchowska, I. (2014). Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela – refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki. Neofilolog, 43 (1), 25–38.

Kic-Drgas, J. (2010). Rola refleksji w nauczaniu języków obcych. Lingwistyka Stosowana, 2, 113–120.

Marciniak, I. (2014). Role refleksji w procesie przygotowania do zawodu nauczyciela języka obcego. Neofilolog, 43 (1), 39–53.

Newby, D. / Allan, R. / Fenner, A. / Jones, B. / Komorowska, H. / Soghikyan, K. (2007).

Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (tłum. M. Pawlak). Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Richards, J. C. / Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. New York: Cambridge University Press.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Towards a new design for teaching and learning in the profession. San Francisco: Jossey-Bass.

Thomas, W. (2005). Coaching solutions: Resource book. Stafford, UK: Network Educational Press.

Wallace, M. (1991). Teacher training: A reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Witkowska, M. (2009). Refleksyjny student – refleksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego. In: M. Pawlak / A. Mystkowska-Wiertelak / A. Pietrzykowska (eds.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (pp. 129–140). Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu.

Yost, D. S. / Sentner, S. M. / Forlenza-Bailey, A. (2000). An examination of the construct of critical reflection: Implications for teacher education programming in the 21st century. Journal of Teacher Education, 51, 39–49.

Zawadzka-Bartnik, E. (2014). Refleksja w zawodzie nauczyciela – założenia a realne możliwości realizacji. Neofilolog, 43 (1), 7–23.

Autorzy

Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.

Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).

Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.

Użytkownicy

Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:

  • uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
  • bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w  oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.

Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.

Inne

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.