Abstrakt
The present paper focuses on the syntactic description of verb-second-sentences from a contrastive view (German-Italian). The study is based upon a corpus of texts written by Italian native speakers of the course German Language for Tourism at the University of Pisa. This paper is composed of two parts: the first one aims at pointing out the main grammatical structural differences between Italian and German declarative sentences as far as the position of the verb is concerned; the second one shows the results gained by analysing the corpus of written texts referring to the position of the verb in declarative sentences in order to provide a successful methodological approach to verb-second-sentences in the didactics of German as foreign language
Bibliografia
Ballestracci, S. (2010). Zum DaF-Erwerb ausgewählter grammatischer Strukturen der deutschen Sprache bei italophonen Studierenden der Pisaner Facoltà di Lingue e Letterature Straniere. Linguistik Online, 41, 1–10.
Blühdorn, H. / Foschi Albert, M. (2012). Leseverstehen für Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehrwerk für die Lehrerausbildung. Pisa: Pisa University Press.
Dengscherz, S. / Businger, M. / Taraskina, J. (Hrsg.) (2014). Grammatikunterricht zwischen Linguistik und Didaktik: DaF / DaZ lernen und lehren im Spannungsfeld von Sprachwissenschaft, empirischer Unterrichtsforschung und Vermittlungskonzepten. Tübingen: Narr Francke.
Diehl, E. / Christen, H. / Lauenberger, S. (2000). Grammatikunterricht: Alles für der Katz? Untersuchungen zum Zweitsprachenerwerb Deutsch. Tübingen: Niemeyer.
Duden. (2019). Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. Band 4, 9. Auflage. Berlin: Dudenverlag.
Dürscheid, C. (2007). Syntax: Grundlagen und Theorien. 4. Auflage. Goettingen: Vandenhoeck & Ruprecht. VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Gunkel, L. / Zifonun, G. (Hrsg.) (2012). Deutsch im Sprachvergleich. Grammatische Kontraste und Konvergenzen. Berlin und Boston: De Gruyter.
Foschi Albert, M. (2008). Elementi base di grammatica tedesca. Costituenti sintattici e occupazione dei campi. Con note di carattere contrastivo (tedesco-italiano). Pisa: Il Campano.
Nied Curcio, M. (2008). Ausgewählte Phänomene zur Kontrastiven Linguistik Italienisch-Deutsch. Ein Studien- und Übungsbuch für italienische DaF-Studierende. Milano: Franco Angeli.
Ramers, K. H. (2006). Topologische Felder: Nominalphrase und Satz im Deutschen. Zeitschrift für Sprachwissenschaft, 25, 95–127.
Renzi, L. / Salvi, G. / Cardinaletti, A. (20012). Grande grammatica italiana di consultazione. Bologna: Il Mulino.
Rüdiger, C. (2015). Schon im Vorfeld wurd’s besinnlich. Das topologische Modell als syntaktisches Analyseinstrument am Beispiel weihnachtlicher Kurzprosa in Klasse 10. In: A. Wöllstein (Hrsg.), Das topologische Modell für die Schule (S. 37–75). Hohengehren: Schneider.
Terrasi Haufe, E. (2004). Der Schulerwerb von Deutsch als Fremdsprache. Eine empirische Untersuchung am Beispiel der italienischsprachigen Schweiz. Tübingen: Niemeyer.
Wöllstein, A. (2010). Topologisches Satzmodell. Heidelberg: Winter.
Wöllstein, A. (Hrsg.) (2013). Das Topologische Modell für die Schule. Hohengehren: Baltmannsweiler.
Wöllstein-Leisten, A. / Heilmann, A. / Stepan, P. / Vikner, S. (22006). Deutsche Satzstruktur. Grundlagen der syntaktischen Analyse. Tübingen: Stauffenburg.
Zifonun, G. / Hoffmann, L. / Strecker, B. (1997). Grammatik der deutschen Sprache. Berlin & New York: de Gruyter.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).