Dialogue in teacher qualitative inquiry: does it affect teacher-researchers and their learners or not?
PDF

Słowa kluczowe

Dialogue
Qualitative inquiry
Teacher research

Jak cytować

Wiśniewska, D. (2011). Dialogue in teacher qualitative inquiry: does it affect teacher-researchers and their learners or not?. Glottodidactica, 38, 83–94. https://doi.org/10.14746/gl.2011.38.8

Abstrakt

The aim of this study was to explore: 1) whether the student-teachers (as researchers) enter into a dialogue with their learners (the researched) in the course of their research; 2) what is the nature of this dialogue; 3) what role this dialogue plays in the teachers’ and the learners’ lives. In this study I draw on teachers’ narratives which were stimulated by questions which emerged after having read the research chapters of MA theses written in the field of EFL learning and teaching.
https://doi.org/10.14746/gl.2011.38.8
PDF

Bibliografia

Baniak, J., 2005. Różnorodność spojrzeń na dialog i na jego znaczenie dla ludzi. In: Baniak, J. (ed.), Filozofia dialogu. Vol. 3. Perspektywa i aspekty dialogu, 7–11.

Buber, M., 1937/1958. I and Thou. New York: Charles Scribner’s Sons.

Czeżowski, T., 1969. O dyskusji i dyskutowaniu. In: Czeżowski, T. (ed.). Odczyty filozoficzne. Toruń: TNT, 191–197.

Fine, M., 1994. Working the hyphens. In: Denzin, N.K., Lincoln, Y. (eds.). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications, 70–82.

Gadamer, H.G., 1980. Niezdolność do rozmowy. Znak 309 (3), 369–376.

Kłoczowski, J.A., 2005. Filozofia dialogu. Poznań: W drodze.

Kopaliński, W., 1983. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kubinowski, D., 2010. Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: UMCS.

Ostrowska, U., 2000. Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Piechowiak, M., 2005. Ontyczne fundamenty dialogu. In: Baniak, J. (ed.). Filozofia dialogu. Vol. 3. Perspektywa i aspekty dialogu, 13–24.

Sawicki, M., 1996. Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Stachewicz, K., 2003. Fenomenologia a dialog. In: Baniak, J. (ed.). Filozofia dialogu. Vol. 1. Drogi i formy dialogu, 47–59.

Szulakiewicz, M., 2004. Z historii myślenia dialogicznego. In: Baniak, J. (ed.). Filozofia dialogu. Vol. 2. Między akceptacją i odrzuceniem: rola dialogu w życiu ludzi, 213–236.

Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J., 2003. Badania jakościowe – orientacje teoretyczno-metodologiczne. In: Urbaniak-Zając, D., Piekarski, J. (eds.). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 13–31.

Wiśniewska, D., 2009. Dialog jako przestrzeń między badaniem, poznaniem a rozwojem nauczyciela. In: Nijakowska, J. (ed.), Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 283–298.