Trajectories of language and the culture of the Gopali community in the Chitlang Valley
PDF (English)

Słowa kluczowe

Guthi
zmiana języka
język Gopali
tożsamość
ekonomia polityczna
edukacja

Jak cytować

Gautam, B. L., & Giri, M. (2024). Trajectories of language and the culture of the Gopali community in the Chitlang Valley. Glottodidactica, 51(1), 7–26. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.1.1

Abstrakt

Nauczanie języka powinno przede wszystkim uwzględniać kulturowe trajektorie stosowania języka w danych społecznościach. Niniejsze badanie poświęcono różnym aspektom językowym i kulturowym w obrębie społeczności Gopali zamieszkującej Dolinę Chitlang, położoną 28 mil na południowy zachód od Katmandu. Wstępne obserwacje wskazują, że Gopali (społeczność w ramach grupy etnicznej Newar) stanowi odrębną tożsamość językową i kulturową w Nepalu. Jednak nie została ona jeszcze uznana za osobną grupę etniczną, pomimo charakterystycznego języka, historii, pochodzenia i praktyk kulturowych. Obecnie język Gopali jest zagrożony wyginięciem głównie z powodu rosnącego wpływu wywieranego przez inne języki używane w Dolinie Katmandu. Autorzy badania zaobserwowali, że błędne zakwalifikowanie tego języka i kultury jest historycznie powiązane z aspektami polityczno-ekonomicznymi i ma wpływ na zmiany, których doświadcza lud Gopali. Niniejszy artykuł został opracowany na podstawie danych uzyskanych w wywiadach narracyjnych, wywiadach z kluczowymi informatorami, life stories (historii życia), badań językowych i obserwacji przeprowadzonych w październiku 2021 roku. Interpretacji danych dokonano w odniesieniu do różnych politycznych, społecznych i ekonomicznych relacji oraz zmian kulturowych. Uznając wielojęzyczność za normę edukacji językowej, w niniejszym projekcie zbadano również wpływ wielojęzyczności na nowe pokolenie w Dolinie Chitlang. Badanie może pomóc decydentom we wprowadzeniu wielojęzycznej edukacji opartej na języku ojczystym (MTB- -MLE) w społeczności Gopali.

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.1.1
PDF (English)

Finansowanie

Partial funding for the fieldwork reported in this paper was offered by Saheed Smarak (SS) College, Kirtipur, Nepal.

Bibliografia

Anderson, B. (1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. London: Verso.

Barth, F. (1969). Introduction to ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference. In: F. Barth (ed.), Ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference (pp. 1–69). Oslo: Universitetsforlaget.

Bayly, S. (1995). Caste and race in the colonial ethnography in India. In: P. Robb (ed.), The concept of race in South Asia (pp. 165–217). Delhi: Oxford University Press.

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Trans. G. Raymond / M. Adamson. Cambridge: Harward University Press.

Bourdieu, P. (1998). Acts of resistance: Against the new myths of our time. Trans. R. Nice. Cambridge: Polity Press.

Bourdieu, P. / Wacquant, L.J.D. (1992). An invitation to reflexive sociology. Chicago: University of Chicago Press.

Chaterjee, P. (1993). The nation and its fragments: Colonial and postcolonial histories. Princeton: Princeton University Press.

Cohn, B. (1989). The census, social structure and objectification in South Asia. In: B. Cohn (ed.), An anthropologist among the historians and other essays (pp. 224–254). Delhi: Oxford University Press.

Comaroff, J. / Comaroff, J. (1992). Ethnography and the historical imagination. Boulder: Westview Press.

Comaroff, J. / Comaroff, J. (2009). Ethnicity. Chicago: University of Chicago Press.

Cuhn, B. (1999). Colonialism and its forms of knowledge. Princeton: Princeton University Press.

Dirks, N. (2001). Castes in mind: Colonialism and the making of modern India. Delhi: Permanent Black.

Fisher, W. (2001). Fluid boundaries: Forming and transforming identity in Nepal. New York: Columbia University Press.

Fox, R.G. (1985). Lions of the Punjab: Culture in the making. Berkeley: University of California.

Fried, M. (1967). The evolution of political society: An essay in political anthropology. New York: Random House.

Gautam, B.L. (2012). Contact Nepali in the Kathmandu Valley: Convergence between TB & IA languages. Nepalese Linguistics, 27, 38–42.

Gautam, B.L. (2018). Language shift in Newar: A case study in the Kathmandu Valley. Nepalese Linguistics, 33 (1), 33–42.

Gautam, B.L. (2019). Sociolinguistic survey of Nepalese languages: A critical evaluation. Language Ecology, 3 (2), 190–208.

Gautam, B.L. (2020). “Language contact in the Kathmandu valley”. An unpublished PhD dissertation. Tribhuvan University, Nepal.

Gautam, B.L. (2021). Language contact in Nepal: A study on language use and attitudes. Gent: Palgrave–Macmillan.

Gautam, B.L. (2022a). Aspects of language contact in Newar. International Journal of Multilingualism.

Gautam, B.L. (2022b). Language politics in Nepal: A socio-historical overview. Journal of World Languages, 7 (2), 355–374.

Gautam, B.L. / Adhikari, M. (2023). Bi/Multilingualism and language shift in Chhantyal. Nepalese Linguistics, 37 (1), 41–50.

Gautam, B.L. / Paudel, P. (2022a). Diversity, multilingualism and democratic practices in Nepal. Bandung Journal of Global South, 9, 79–102.

Gautam, B.L. / Paudel, P. (2022b). Language contact in Maithili: Trends, traits and impact on multilingual sociolinguistic spaces. Gipan, 5 (1), 1–16.

Gellner, D.N. (2005). The emergence of conversion in a Hindu-Buddhist Polytropy: The Kathmandu Valley, Nepal, c. 1600–1995. Comparative Studies in Society and History, 47 (4), 755–780.

Gellner, D.N. (2009). Ethnic activism and civil society in South Asia. New Delhi: Sage Publications.

Giddens, A. (1979). Central problems in social theory: Action, structure and contradictions in social analysis. Berkeley, CA: University of California Press.

Nepali, G.S. (1965). The Newars: An ethno-sociological study of a Himalayan community. Bambay: United Asia Publication.

Polanyi, K. (1957). The economy as instituted process. In: K. Polanyi / C.W. Arensberg / H.W. Pearson (eds.), Trade and market in the early empires (pp. 243–270). New York: The Free Press.

Regmi, D.R. (1960). Ancient Nepal. Calcutta: K.L. Mukhopadhyay.

Szczepaniak-Kozak, A. / Farrell, A. / Ballweg, S. / Daase, A. / Wąsikiewicz-Firlej, E. / Masterson, M. (2023). Promoting multilingual practices in school and home environments. Perspectives from Germany, Greece, Ireland and Poland. Göttingen: Brill/Vandenhoeck & Ruprecht.

Thomason, S. (2015). Endangered languages: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Toffin, G. (2007). Newar Society: City, village and periphery. Lalitpur: Himal / Social Science Baha.

Tremblay, M.A. (2009). The key informant technique: A nonethnographic application. American Anthropologist, 39 (4), 688–701.

Wąsikiewicz-Firlej, E. / Szczepaniak-Kozak, A. / Lankiewicz, H. (2022). Living in Poland in narrative accounts of international students. Warszawa: FRSE Publications.