Abstrakt
Nauczanie języka powinno przede wszystkim uwzględniać kulturowe trajektorie stosowania języka w danych społecznościach. Niniejsze badanie poświęcono różnym aspektom językowym i kulturowym w obrębie społeczności Gopali zamieszkującej Dolinę Chitlang, położoną 28 mil na południowy zachód od Katmandu. Wstępne obserwacje wskazują, że Gopali (społeczność w ramach grupy etnicznej Newar) stanowi odrębną tożsamość językową i kulturową w Nepalu. Jednak nie została ona jeszcze uznana za osobną grupę etniczną, pomimo charakterystycznego języka, historii, pochodzenia i praktyk kulturowych. Obecnie język Gopali jest zagrożony wyginięciem głównie z powodu rosnącego wpływu wywieranego przez inne języki używane w Dolinie Katmandu. Autorzy badania zaobserwowali, że błędne zakwalifikowanie tego języka i kultury jest historycznie powiązane z aspektami polityczno-ekonomicznymi i ma wpływ na zmiany, których doświadcza lud Gopali. Niniejszy artykuł został opracowany na podstawie danych uzyskanych w wywiadach narracyjnych, wywiadach z kluczowymi informatorami, life stories (historii życia), badań językowych i obserwacji przeprowadzonych w październiku 2021 roku. Interpretacji danych dokonano w odniesieniu do różnych politycznych, społecznych i ekonomicznych relacji oraz zmian kulturowych. Uznając wielojęzyczność za normę edukacji językowej, w niniejszym projekcie zbadano również wpływ wielojęzyczności na nowe pokolenie w Dolinie Chitlang. Badanie może pomóc decydentom we wprowadzeniu wielojęzycznej edukacji opartej na języku ojczystym (MTB- -MLE) w społeczności Gopali.
Finansowanie
Partial funding for the fieldwork reported in this paper was offered by Saheed Smarak (SS) College, Kirtipur, Nepal.
Bibliografia
Anderson, B. (1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. London: Verso.
Barth, F. (1969). Introduction to ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference. In: F. Barth (ed.), Ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference (pp. 1–69). Oslo: Universitetsforlaget.
Bayly, S. (1995). Caste and race in the colonial ethnography in India. In: P. Robb (ed.), The concept of race in South Asia (pp. 165–217). Delhi: Oxford University Press.
Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Trans. G. Raymond / M. Adamson. Cambridge: Harward University Press.
Bourdieu, P. (1998). Acts of resistance: Against the new myths of our time. Trans. R. Nice. Cambridge: Polity Press.
Bourdieu, P. / Wacquant, L.J.D. (1992). An invitation to reflexive sociology. Chicago: University of Chicago Press.
Chaterjee, P. (1993). The nation and its fragments: Colonial and postcolonial histories. Princeton: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691201429
Cohn, B. (1989). The census, social structure and objectification in South Asia. In: B. Cohn (ed.), An anthropologist among the historians and other essays (pp. 224–254). Delhi: Oxford University Press.
Comaroff, J. / Comaroff, J. (1992). Ethnography and the historical imagination. Boulder: Westview Press.
Comaroff, J. / Comaroff, J. (2009). Ethnicity. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226114736.001.0001
Cuhn, B. (1999). Colonialism and its forms of knowledge. Princeton: Princeton University Press.
Dirks, N. (2001). Castes in mind: Colonialism and the making of modern India. Delhi: Permanent Black. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400840946
Fisher, W. (2001). Fluid boundaries: Forming and transforming identity in Nepal. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/fish11086
Fox, R.G. (1985). Lions of the Punjab: Culture in the making. Berkeley: University of California. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520408654
Fried, M. (1967). The evolution of political society: An essay in political anthropology. New York: Random House.
Gautam, B.L. (2012). Contact Nepali in the Kathmandu Valley: Convergence between TB & IA languages. Nepalese Linguistics, 27, 38–42.
Gautam, B.L. (2018). Language shift in Newar: A case study in the Kathmandu Valley. Nepalese Linguistics, 33 (1), 33–42. DOI: https://doi.org/10.3126/nl.v33i1.41079
Gautam, B.L. (2019). Sociolinguistic survey of Nepalese languages: A critical evaluation. Language Ecology, 3 (2), 190–208. DOI: https://doi.org/10.1075/le.19004.gau
Gautam, B.L. (2020). “Language contact in the Kathmandu valley”. An unpublished PhD dissertation. Tribhuvan University, Nepal.
Gautam, B.L. (2021). Language contact in Nepal: A study on language use and attitudes. Gent: Palgrave–Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-68810-3
Gautam, B.L. (2022a). Aspects of language contact in Newar. International Journal of Multilingualism. DOI: https://doi.org/10.1080/14790718.2022.2069248
Gautam, B.L. (2022b). Language politics in Nepal: A socio-historical overview. Journal of World Languages, 7 (2), 355–374. DOI: https://doi.org/10.1515/jwl-2021-0010
Gautam, B.L. / Adhikari, M. (2023). Bi/Multilingualism and language shift in Chhantyal. Nepalese Linguistics, 37 (1), 41–50. DOI: https://doi.org/10.3126/nl.v37i1.60009
Gautam, B.L. / Paudel, P. (2022a). Diversity, multilingualism and democratic practices in Nepal. Bandung Journal of Global South, 9, 79–102. DOI: https://doi.org/10.1163/21983534-09010004
Gautam, B.L. / Paudel, P. (2022b). Language contact in Maithili: Trends, traits and impact on multilingual sociolinguistic spaces. Gipan, 5 (1), 1–16. DOI: https://doi.org/10.3126/gipan.v5i1.49537
Gellner, D.N. (2005). The emergence of conversion in a Hindu-Buddhist Polytropy: The Kathmandu Valley, Nepal, c. 1600–1995. Comparative Studies in Society and History, 47 (4), 755–780. DOI: https://doi.org/10.1017/S0010417505000344
Gellner, D.N. (2009). Ethnic activism and civil society in South Asia. New Delhi: Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9788132104223
Giddens, A. (1979). Central problems in social theory: Action, structure and contradictions in social analysis. Berkeley, CA: University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16161-4
Nepali, G.S. (1965). The Newars: An ethno-sociological study of a Himalayan community. Bambay: United Asia Publication.
Polanyi, K. (1957). The economy as instituted process. In: K. Polanyi / C.W. Arensberg / H.W. Pearson (eds.), Trade and market in the early empires (pp. 243–270). New York: The Free Press.
Regmi, D.R. (1960). Ancient Nepal. Calcutta: K.L. Mukhopadhyay.
Szczepaniak-Kozak, A. / Farrell, A. / Ballweg, S. / Daase, A. / Wąsikiewicz-Firlej, E. / Masterson, M. (2023). Promoting multilingual practices in school and home environments. Perspectives from Germany, Greece, Ireland and Poland. Göttingen: Brill/Vandenhoeck & Ruprecht. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737015639
Thomason, S. (2015). Endangered languages: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139033817
Toffin, G. (2007). Newar Society: City, village and periphery. Lalitpur: Himal / Social Science Baha.
Tremblay, M.A. (2009). The key informant technique: A nonethnographic application. American Anthropologist, 39 (4), 688–701. DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1957.59.4.02a00100
Wąsikiewicz-Firlej, E. / Szczepaniak-Kozak, A. / Lankiewicz, H. (2022). Living in Poland in narrative accounts of international students. Warszawa: FRSE Publications.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Bhim Lal Gautam, Madhu Giri
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).