Abstrakt
Stosunki polsko-rosyjskie są od wieków burzliwe. Młode pokolenie Polaków urodzonych po 1989 roku wydawało się jednak mniej obciążone historią niż ich rodzice i wykazywało pewne zainteresowanie językiem i kulturą rosyjską, czego dowodem była stale rosnąca liczba studentów podejmujących studia rusycystyczne. Celem artykułu jest zbadanie, czy i w jakim stopniu wojna w Ukrainie wpłynęła na obraz Rosji w świadomości tych młodych Polaków, którzy wcześniej zdecydowali się na studia rusycystyczne. Wyniki analizy danych uzyskanych w ankietach przeprowadzonych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 2017 i 2024 roku sugerują, że studenci, którzy ukończyli studia w 2017 roku, mieli relatywnie bardziej pozytywny wizerunek Rosji i jej obywateli niż studenci przebadani w latach późniejszych oraz że wśród uczestników nowszego badania zarówno wizerunek Rosji, jak i Rosjan jest znacznie bardziej negatywny.
Bibliografia
Albrecht, C. (2003). Fremdheit. In: A. Wierlacher / A. Bogner (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Germanistik (S. 232–238). Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler Verlag.
Borkowicz, J. (2002). Ambiwalencja sąsiedztwa. In: A. Magdziak-Miszewska / M. Zuchniak / P. Kowal (Hrsg.), Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć (S. 51–77). Warszawa: Biblioteka Więzi.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2022). Stosunek do innych narodów. Komunikat z badań, 21. Warszawa: CBOS.
Centrum Badania Opinii Społecznej (2023). Stosunek do innych narodów rok po wybuchu wojny na Ukrainie. Komunikat z badań, 33. Warszawa: CBOS.
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (2020). Polska – Rosja. Diagnoza społeczna 2020. Polacy na temat Rosji i Rosjan oraz stosunków polsko-rosyjskich. Raport z badań opinii publicznej. Warszawa: Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. http://www.cprdip.pl/assets/media/Wydawnictwa/Raporty/Polska_Rosja_Diagnoza_spoleczna_2020.pdf
Chrabota, B. (2024). Polskie firmy wciąż handlują z Rosją. Warto grać w drużynie z Putinem? Rzeczpospolita, 26.02. https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art39897941-boguslaw-chrabotapolskie-firmy-wciaz-handluja-z-rosja-warto-grac-w-druzynie-z-putinem
Cybulski, M. (2009). Polacy i Rosjanie. Zarys narodzin stereotypów. Acta Polono-Ruthenica, 14, 59–78.
Dąbrowska-Burkhardt, J. (2021). Contemporary stereotypes within German-Polish Relations: A linguistic approach. In: A. Pleszczyński / G. Vercamer (Hrsg.), Germans and Poles in the Middle Ages. The perception of the ‘other’ and the presence of mutual ethnic stereotypes in medieval narrative sources (S. 375–392). Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004466555_020
Fałkowski, M. (2006). Razem w Unii. Niemcy w oczach Polaków 2000/2005. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/razem-w-unii-niemcy-w-oczach-polakow-20002005-publikacja-we-wspolpracy-z-fundacja-konrada-adenauera
Główny Urząd Statystyczny (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa: GUS.
Języki Świata. http://www.jezykiswiata.pl/
Kloth, H.M. (2006). Polnische Minister poltert gegen Schröder und Merkel. Spiegel, 30.04. http://www.spiegel.de/wirtschaft/indirekter-hitler-vergleich-polnischer-minister-poltert-gegenschroeder-und-merkel-a-413931.html
Konferencja Międzynarodowa „Rusycystyka Europejska a Wspólczesność“. Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich UAM. https://ifw.amu.edu.pl/konferencja-miedzynarodowa-rusycystyka--europejska-a-wspolczesnosc/
Lazari de, A. (2006). Wzajemne uprzedzenia Polaków i Rosjan. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 5–28). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Lazari de, A. / Riabow, O. (2008). Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Löschmann, M. (1998). Stereotype, Stereotype und kein Ende. In: M. Löschmann / M. Stroinska (Hrsg.), Stereotype im Fremdsprachenunterricht (S. 7–33). Frankfurt a. M.: Peter Lang.
Mackiewicz, M. (2014). Interkulturelle Motivation im Fremdsprachenunterricht. Eine komparative Studie zu Deutsch als Fremdsprache in Polen und den USA. Frankfurt a. M.: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04967-1
Niewiara, A. (2006). Moskwicin – Moskal – Rosjanin w dokumentach prywatnych. Portret. Łódź: Ibidem.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013). Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012. In: A. Braunek (Hrsg.), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Picht, R. (1980). Interesse und Vergleich: Zur Sozialpsychologie des Deutschlandbilds. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 6, 120–132.
Sucharski, T. (2006). „Rosja wchodzi w polskie wiersze” – obraz Rosjanina w literaturze polskiej. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 73–158). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Teshajev Sunderland, E. (2019). Die Motive polnischer BA-Studierender bei der Entscheidung für ein Studium der Russischen Philologie. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 24(1), 193–209.
Wróblewska-Pawlak, K. / Strachanowska, I. (2000). Preferencje językowe młodzieży polskiej w okresie transformacji: 1990–1999. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1, 99–114.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Eva Teshajev Sunderland
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).