Das Russlandbild polnischer Studierender der Russischen Philologie vor und nach dem Angriffskrieg auf die Ukraine
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

obraz obcego
stosunki polsko-rosyjskie
zmiana nastawienia
rosyjski jako język obcy

Jak cytować

Teshajev Sunderland, E. (2024). Das Russlandbild polnischer Studierender der Russischen Philologie vor und nach dem Angriffskrieg auf die Ukraine. Glottodidactica, 51(2), 139–164. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.7

Abstrakt

Stosunki polsko-rosyjskie są od wieków burzliwe. Młode pokolenie Polaków urodzonych po 1989 roku wydawało się jednak mniej obciążone historią niż ich rodzice i wykazywało pewne zainteresowanie językiem i kulturą rosyjską, czego dowodem była stale rosnąca liczba studentów podejmujących studia rusycystyczne. Celem artykułu jest zbadanie, czy i w jakim stopniu wojna w Ukrainie wpłynęła na obraz Rosji w świadomości tych młodych Polaków, którzy wcześniej zdecydowali się na studia rusycystyczne. Wyniki analizy danych uzyskanych w ankietach przeprowadzonych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 2017 i 2024 roku sugerują, że studenci, którzy ukończyli studia w 2017 roku, mieli relatywnie bardziej pozytywny wizerunek Rosji i jej obywateli niż studenci przebadani w latach późniejszych oraz że wśród uczestników nowszego badania zarówno wizerunek Rosji, jak i Rosjan jest znacznie bardziej negatywny.

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.7
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Albrecht, C. (2003). Fremdheit. In: A. Wierlacher / A. Bogner (Hrsg.), Handbuch interkulturelle Germanistik (S. 232–238). Stuttgart, Weimar: J.B. Metzler Verlag.

Borkowicz, J. (2002). Ambiwalencja sąsiedztwa. In: A. Magdziak-Miszewska / M. Zuchniak / P. Kowal (Hrsg.), Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć (S. 51–77). Warszawa: Biblioteka Więzi.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2022). Stosunek do innych narodów. Komunikat z badań, 21. Warszawa: CBOS.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2023). Stosunek do innych narodów rok po wybuchu wojny na Ukrainie. Komunikat z badań, 33. Warszawa: CBOS.

Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia (2020). Polska – Rosja. Diagnoza społeczna 2020. Polacy na temat Rosji i Rosjan oraz stosunków polsko-rosyjskich. Raport z badań opinii publicznej. Warszawa: Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia. http://www.cprdip.pl/assets/media/Wydawnictwa/Raporty/Polska_Rosja_Diagnoza_spoleczna_2020.pdf

Chrabota, B. (2024). Polskie firmy wciąż handlują z Rosją. Warto grać w drużynie z Putinem? Rzeczpospolita, 26.02. https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art39897941-boguslaw-chrabotapolskie-firmy-wciaz-handluja-z-rosja-warto-grac-w-druzynie-z-putinem

Cybulski, M. (2009). Polacy i Rosjanie. Zarys narodzin stereotypów. Acta Polono-Ruthenica, 14, 59–78.

Dąbrowska-Burkhardt, J. (2021). Contemporary stereotypes within German-Polish Relations: A linguistic approach. In: A. Pleszczyński / G. Vercamer (Hrsg.), Germans and Poles in the Middle Ages. The perception of the ‘other’ and the presence of mutual ethnic stereotypes in medieval narrative sources (S. 375–392). Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004466555_020

Fałkowski, M. (2006). Razem w Unii. Niemcy w oczach Polaków 2000/2005. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/razem-w-unii-niemcy-w-oczach-polakow-20002005-publikacja-we-wspolpracy-z-fundacja-konrada-adenauera

Główny Urząd Statystyczny (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa: GUS.

Języki Świata. http://www.jezykiswiata.pl/

Kloth, H.M. (2006). Polnische Minister poltert gegen Schröder und Merkel. Spiegel, 30.04. http://www.spiegel.de/wirtschaft/indirekter-hitler-vergleich-polnischer-minister-poltert-gegenschroeder-und-merkel-a-413931.html

Konferencja Międzynarodowa „Rusycystyka Europejska a Wspólczesność“. Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich UAM. https://ifw.amu.edu.pl/konferencja-miedzynarodowa-rusycystyka--europejska-a-wspolczesnosc/

Lazari de, A. (2006). Wzajemne uprzedzenia Polaków i Rosjan. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 5–28). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Lazari de, A. / Riabow, O. (2008). Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Löschmann, M. (1998). Stereotype, Stereotype und kein Ende. In: M. Löschmann / M. Stroinska (Hrsg.), Stereotype im Fremdsprachenunterricht (S. 7–33). Frankfurt a. M.: Peter Lang.

Mackiewicz, M. (2014). Interkulturelle Motivation im Fremdsprachenunterricht. Eine komparative Studie zu Deutsch als Fremdsprache in Polen und den USA. Frankfurt a. M.: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-04967-1

Niewiara, A. (2006). Moskwicin – Moskal – Rosjanin w dokumentach prywatnych. Portret. Łódź: Ibidem.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2013). Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012. In: A. Braunek (Hrsg.), Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Picht, R. (1980). Interesse und Vergleich: Zur Sozialpsychologie des Deutschlandbilds. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 6, 120–132.

Sucharski, T. (2006). „Rosja wchodzi w polskie wiersze” – obraz Rosjanina w literaturze polskiej. In: Lazari de, A. (Hrsg.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan (S. 73–158). Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Teshajev Sunderland, E. (2019). Die Motive polnischer BA-Studierender bei der Entscheidung für ein Studium der Russischen Philologie. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 24(1), 193–209.

Wróblewska-Pawlak, K. / Strachanowska, I. (2000). Preferencje językowe młodzieży polskiej w okresie transformacji: 1990–1999. Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1, 99–114.