Language repertoires of pupils with refugee and migration background: A case study at the 2nd High School of Intercultural Education in Ioannina, Greece
Okładka czasopisma Glottodidactica, tom 51, nr 2, rok 2024
PDF (English)

Słowa kluczowe

wielojęzyczność
kompetencja wielojęzyczna
podejście holistyczne do ucznia
całościowa polityka szkolna w zakresie wielojęzyczności
uczniowie z doświadczeniem uchodźctwa i migracji

Jak cytować

Syrmakesis, S., Tzouma, M., & Kousiouri, E. (2024). Language repertoires of pupils with refugee and migration background: A case study at the 2nd High School of Intercultural Education in Ioannina, Greece. Glottodidactica, 51(2), 123–138. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.6

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki studium przypadku przeprowadzonego w 2. Gimnazjum Interkulturowym w Ioanninie w Grecji. W części pierwszej zaprezentowano najnowsze statystyki dotyczące edukacji uczniów z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym oraz analizę takich pojęć, jak wielojęzyczność, kompetencje wielojęzyczne i międzykulturowe, a także edukacja wielojęzyczna i międzykulturowa. Następnie zaoferowano przegląd rozwoju wielojęzyczności w tej szkole oraz ocenę kluczowych obszarów badawczych, w tym języków, jakimi posługują się uczniowie, ich poziomu biegłości językowej, potrzeb komunikacyjnych oraz działań mających na celu wspieranie wielojęzycznej i międzykulturowej tożsamości szkoły. Dane zebrano za pomocą ankiet oraz metody obserwacyjnej. Artykuł kończy się rekomendacjami mającymi promować świadomość interkulturową i wielojęzyczność jako niezbędne elementy w społecznościach szkolnych. Badanie to przeprowadzono w ramach udziału szkoły w projekcie Erasmus+ MaMLiSE (Majority and Minority Languages in School Environment: Helping teachers, pupils, and parents).

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.6
PDF (English)

Bibliografia

Androulakis, G. (2008). Educational linguistics. In: G. Androulakis / C. Xydopoulos (eds.), Linguistic development: Introductory issues in linguistics (pp. 109–137). Patras: EAP.

Beacco, J.-C. / Byram, M. (2007). From linguistic diversity to plurilingual education: Guide for the development of language education policies in Europe. Strasbourg: Council of Europe, Language Policy Division. https://www.coe.int/en/web/language-policy/from-linguistic-diversity-toplurilingual-education-guide-for-the-development-of-language-education-policies-in-europe

Cavalli, M. / Coste, D. / Crişan, A. / Ven van de, P.-H. (2009). Plurilingual and intercultural education as a project (Platform of resources and references for plurilingual and intercultural education). Strabourgh: Language Policy Division. https://rm.coe.int/plurilingual-and-interculturaleducation-as-a-project-this-text-has-be/16805a219f

Chatzidaki, A. (2015). Harnessing multilingualism and multiculturalism in schools through the“language awareness / eveil aux langues” approach. In: M. Tzakosta (ed.), Language learning and teaching in multicultural environments: Integrating language divergence and linguistic diversity in the classroom (pp. 90–110). Athens: Gutenberg-Dardanos.

Gaidartzi, A. (2018). Perceptions of teachers, bilingual students and parents of immigrant origin around bilingualism: Methodological issues and review of research data. Dialogues. Theory and practice in education and education sciences, 4, 83–94.

Koiliari, A. (2005). Multilingualism and language education: A sociolinguistic approach. Thessaloniki: Vanias.

Koiliari, A. (2015). The stakes of multilingualism in Greek education. Science of Education, Thematic issue, 210.

Koutroumpeli, A. (2018). Teachers’ views on multilingualism and language ‘management’ in the Greek educational system. https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/2367

MaMLiSE: Majority and Minority Languages in School Environment: Helping teachers, pupils and parents (2020–2023). http://mamlise.home.amu.edu.pl/

Mouti, A. / Maligoudi, H. / Gogonas, N. / Gaidartzi, A. (2023). Multilingualism and educational linguistics. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/9279

Skourtou, E. (2001). Bilingualism. Second language teaching. In: Th. Dragonas / E. Skourtou / A. Fragoudaki (eds.), Education: Cultural differences and social inequalities (vol. A: Social identities) (pp. 184–217). Patras: EAP.

Skourtou, E. / Kourtti-Kazoulli, V. / Sella-Mazi, E. / Hadjidaki, A. / Androussou, A. / Revithiadou, A. / Tsokalidou, P. (2016). Bilingualism & teaching Greek as a second language. https://www.researchgate.net/publication/309291532_Diglossia_kai_Didaskalia_tes_Ellenikes_os_Deuteres_Glossas

Sotiropoulou, G.E.A. (2024). Bilingualism and family language policy: The case of first generation immigrant families in Greece. PhD dissertation, Aristotle University of Thessaloniki. https://ikee.lib.auth.gr/record/357172

Svarna, E. (2022). The educational needs of migrant students, perceptions and intercultural competence of teachers. MA dissertation, University of Thessaly.

Szczepaniak-Kozak, A. / Farrell, A. / Ballweg, S. / Daase, A. / Wąsikiewicz-Firlej, E. / Masterson, M. (2023). Promoting multilingual practices in school and home environments. Perspectives from Germany, Greece, Ireland and Poland. Goettingen: V&R Unipress. DOI: https://doi.org/10.14220/9783737015639

Tsakaloudi, A. / Palaeologou, N. (2021). The practice of European schools on native language and multilingualism: Recording teachers’ views. Education Sciences, 3, 310–331. https://ejournals.lib.uoc.gr/edusci/article/download/1561/1448/2891

Tsokalidou, R. (2015). Bilingualism and education: From theory to practice and social action. Language Education, 35, 387–398. https://www.researchgate.net/publication/288128388_Diglossia_kai_Ekpaideuse_apo_te_theoria_sten_praxe_kai_sten_koinonike_drase

UNHCR (2023). https://www.unhcr.org

UNHCR (2023). https://www.unhcr.org/gr/statistics

UNHCR, Inter-Agency Coordination Greece (2023). Key findings of 2022 Protection monitoring of refugees in Greece, April 2023. https://data.unhcr.org/en/documents/download/100208

UNICEF (1990). https://www.unicef.org

Vichou, E. (2019). Multilingualism and multiculturalism as means for the promotion of intercultural education. Policies for managing cultural diversity in Europe and Greece. Comparative study Greece-

Sweden-Germany. MA dissertation, University of Piraeus. https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/12415