Abstrakt
In this article we will subject visual forms of entry presentation found in monolingual learner's dictionaries to critical contrastive analysis. The characteristics of dictionaries under discussion, especially those addressed to foreign users, make them an essential language learning aid. The aim of the analysis is to identify which entries are effectively illustrated to constitute an effectual support of a verbal definition, and how it is achieved. The results of the analysis will indicate the possibilities and limits of illustrating concepts in dictionaries.
Bibliografia
dGWDaF. 2000. Wörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Kempcke, G. (Hrsg.). Berlin: de Gruyter.
DWDaF. 2003. Wörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Deutsch für Grund- und Mittelstufe. Mannheim: Dudenverlag.
LGWDaF. 2003. Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Neubearbeitung. Berlin: Langenscheidt.
Abel, A., Weber, V. 2000. ELDIT – A prototype of an innovative dictionary. In: Heid, U., Evert, S., Lehmann, E., Rohrer, Ch. (Hrsg.). Proceedings of the Ninth EURALEX International Congress. Stuttgart: Inst. für Maschinelle Sprachverarbeitung, 807–818.
Herbst, T., Klotz, M. 2003. Lexikographie. Paderborn: Schöningh.
Hupka, W. 1989. Wort und Bild. Die Illustrationen in Wörterbüchern und Enzyklopädien. (= Lexicographica. Series Maior 22). Tübingen.
Kammerer, M. 2002. Die Abbildungen im de Gruyter Wörterbuch Deutsch als Fremdsprache. In: Wiegand, H.E. (Hrsg.). Perspektiven der pädagogischen Lexikographie des Deutschen II. Untersuchungen anhand des „de Gruyter Wörterbuchs Deutsch als Fremdsprache“. Tübingen: Niemeyer, 257–279.
Kemmer, K. 2014. Illustrationen im Onlinewörterbuch. Text-Bild-Relationen im Wörterbuch und ihre empirische Untersuchung. Mannheim: IDS.
Landau, S.I. 2001. Dictionaries: The art and craft of lexicography. Cambridge: Cambridge University Press.
Stöckl, H. 2006. Zeichen, Text und Sinn – Theorie und Praxis der multimodalen Textanalyse. In: Eckkrammer, E.M., Held, G. (Hrsg.). Textsemiotik. Studien zu multimodalen Texten. (= Sprache im Kontext 23). Frankfurt a. M: Lang, 11–26.
Werner, R. 1982. Das Bild im Wörterbuch. Funktionen der Illustration in spanischen Wörterbüchern. In: Linguistik und Didaktik 49/50, 62–94.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).