Abstrakt
The article presents the outcome of empirical research devoted to inductive teaching of foreign language grammar on secondary school level. The research was carried out according to qualitative methodology with use of open interview, which allowed depicting of the issues connected with "insightful", inductive teaching from the students' perspective. Students' opinions enabled an insight into their thinking processes and views concerning certain didactic steps and stages leading to generalisations (in this case grammatical rules). Students, first of all, voice their subjective opinions on the effectiveness of the inductive approach and its influence on further language learning. Student's utterances concern also occurring problems connected with, for example, teacher's authoritative attitude, inappropriate choice of texts, unequal level of advance in the group and also involve individual hardships - internal barriers - being a consequence of attachment to the expository teaching tradition in teaching languages.
Bibliografia
Borgwardt, Ulf; Enter, Hans; Fretwurst, Peter; Walz, Dieter (1993): Kompendium Fremdsprachenunterricht. München: Hueber.
Hostyński, Pawel (1998): Was wäre, wenn ich die Sonne wäre? Ein Beispiel aus der schulpraxisorientierten Erforschung induktiver Lehrverfahren im (integrierten) Grammatikunterricht. In: Glottodidactica XXV (1997), 19-40.
Janowski, Andrzej (1995): Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Klauer, Karl Josef (1993): Über die Auswirkungen eines Trainings zum induktiven Denken auf zentrale Komponenten der Fremdsprachenlemfähigkeit. In: Zeitschrift für pädagogische Psychologie 7, 1-9.
Mayring, Philipp (1996): Möglichkeiten qualitativer Ansätze in der Unterrichtsforschung. In: G.W. Schnaitmann (Hg.), Theorie und Praxis der Unterrichtsforschung. Donauwörth: Auer, 41-61.
Wolff, Dieter (1990): Zur Bedeutung des prozeduralen Wissens bei Verstehens- und Lernprozessen im schulischen Fremdsprachenunterricht. In: Die Neueren Sprachen 89/6, 610-625.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).