Abstrakt
Although the importance of oral production in language learning is recognized,
it remains a challenge to convince students to speak. Certainly, this is about daring to take risks, because to speak is to “expose one’s face”. Indeed, when pupils speak, they are placed in relation to their classmates and in relation to the teacher. We cannot therefore rely on the apparent simplicity of speaking in the foreign language class. The research problem presented in this article concerns, among other things, the possible reasons why some students of French as a foreign language remain silent during conversation classes. To this purpose, the findings of the FLCAS questionnaire are presented. This survey tool enabled to nominate one basic reason for the above-mentioned reluctance to speak – language anxiety
Bibliografia
Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz, and Cope’s construct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. The Modern Language Journal, 78 (2), 155–168.
Coletta, J.-M. (2002). L’oral, c’est quoi ? Cahiers Pédagogiques, 400, 38.
Ganschow, L. / Sparks, R. (1996). Foreign language anxiety among high school women. Modern
Language Journal, 80, 199–212.
Gardner, R. C. / Lalonde, R. N. / Moorcroft, R. / Evers, F. T. (1987). Second language attrition: The role of motivation and use. Journal of Language and Social Psychology, 6, 29–47.
Gardner, R. C. / MacIntyre, P. D. (1993). A student’s contributions to second language learning. Part 2: Affective variables. Language Teaching, 26, 1–11.
Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20 (4), 559–564.
Horwitz, E. K. / Horwitz, M. B. / Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70 (2), 125–132.
Koch, A. S. / Terrell, T. D. (1991). Affective reactions of foreign language students to Natural Approach activities and teaching techniques. In: E. K. Horwitz / D. J. Young (eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications (pp. 109–126). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Łuszczyńska, S. (2018). Approche Toastmasters, réduction de l’anxiété langagière et développement descompétences de prise de parole en public chez les étudiants de FLE. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
MacIntyre, P. D. / Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language Learning, 39, 251–275.
MacIntyre, P. D. / Gardner, R. C. (1991). Methods and results in the study of anxiety in language learning: A review of the literature. Language Learning, 41 (1), 85–117.
Tsui, A. B. M. (1996). Reticence and anxiety in second language learning. In: K. M. Bailey / D. Nunan (eds.), Voices from the language classroom (pp. 145–167). Cambridge: Cambridge University Press.
von Wörde, R. (2003). Students’ perspectives on foreign language anxiety. Inquiry (e-journal), 8 (1), 1–15.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).