Obraz ponowoczesnego świata z perspektywy współczesnej młodzieży
PDF

Słowa kluczowe

youth
postmodernity
contemporary view of the world
research

Jak cytować

Myszka, U. im. A. M. w P. L. (2014). Obraz ponowoczesnego świata z perspektywy współczesnej młodzieży. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 6(2), 153–173. https://doi.org/10.14746/kse.2014.6.2.09

Abstrakt

Modern reality is ambivalent, heterogenous, ambiguous and unpredictable. The living conditions it creates aren’t easy for adolescing people forced to realize many developmental tasks. Among theese tasks is forming a mature vision of reality. This article presents the postmodern view of the world from the perspective of young people, based on research conducted on high school graduates. It shows young people as very reflective, critical towards certain aspects of postmodernity but at the same time, due to highly developed adaptational skills, able to find their place in the world and make use of its possibilities.
https://doi.org/10.14746/kse.2014.6.2.09
PDF

Bibliografia

Bakiera L. 2009. Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa.

Baudrillard J. 2006. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak. Warszawa.

Bauman Z. 1991. Socjologiczna teoria postmoderny. W Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturoznawczej, 7-25. Warszawa.

Bauman Z. 1993. „Ponowoczesne wzory osobowe”. Studia Socjologiczne 2 (19): 7-31.

Bauman Z. 2000. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.

Bauman Z. 2006. Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz. Kraków.

Bauman Z. 2007. Płynne życie, przeł. T. Kunz. Kraków.

Bauman Z. 2011. 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, przeł. T. Kunz. Kraków.

Beck U. 2002. Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla. Warszawa.

Bell D. 1999. The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. New York.

Benjamin R.B. 1997. Dżihad contra McŚwiat, przeł. H. Jankowska. Warszawa.

Castells M. 2007. Społeczeństwo sieci, przeł. M. Maroda. Warszawa.

Cybal-Michalska A. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań.

Dziamski G. 1995. Ponowoczesna świadomość estetyczna. W Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I, 147-160. Poznań.

Frindt A. 2005. Czy warto być dorosłym? Społeczno-kulturowe uwarunkowania pojęcia dorosłości w świadomości młodzieży wielkomiejskiej. Warszawa.

Giddens A. 2008. Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot. Kraków.

Havighurst R.J. 1981. Developmental Tasks and Education. New York – London.

Kargulowa A. 2004. O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Warszawa.

Kluz T. 2005. „Problemy wieku adolescencji w okresie zmian społecznych”. Wychowanie Na Co Dzień 1/2: 13-19.

Kosyrz Z. 2012. Oblicza tożsamości. Warszawa.

Kowalski M. 2005. „Wokół triady: młodzież – konsumpcja – wychowanie (refleksje)”. Wychowanie Na Co Dzień 1/2: 17-19.

Kwieciński Z. 2004. „Przyszłość wychowania w świecie bez przyszłości”. Horyzonty Wychowania 33.

Kwiek M. 2000. Tożsamość narodowa – państwo narodowe – demokracja. Filozoficzne i polityczne wyzwania epoki globalizacji. W Przezwyciężanie barier w integrującej się Europie, 73-80. Poznań.

Makaś A. 2010. Młodzież w czasach ryzyka. W Młodzież w XXI wieku. Źródła wzrostu i kryzysów, 197-204. Szczecin.

Maslow A. 1987. Motivation and Personality. New York.

Matysek M.. 2007. Ponowoczesność – porzucony projekt. czyli o upłynnianiu świata nowoczesnego. Spojrzenie Zygmunta Baumana. W Nowoczesność po ponowoczesności. Poznań.

Mayor F. 2001. Przyszłość świata. Warszawa.

McLuhan M. 1962. The Gutenberg Galaxy. Toronto.

Mead M. 2000. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka. Warszawa.

Melosik Z. 1998. Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność. W Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, 45-51. Toruń – Poznań.

Melosik Z. 2001. Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości. W Młodzież. Styl życia i zdrowie, konteksty i kontrowersje, 11-57. Poznań.

Melosik Z. 2010. Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant. Kraków.

Melosik Z., T. Szkudlarek. 2009. Kultura, tożsamość i edukacja: migotanie znaczeń. Kraków.

Naisbitt J. 2003. High tech, high touch: technologia a poszukiwanie sensu, przeł. A. Unterschuetz, Poznań.

Obuchowska I. 1983. Okres dorastania. Warszawa.

Obuchowski K. 2000. Człowiek intencjonalny, czyli o tym. jak być sobą. Poznań.

Okoń W. 2007. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa.

Oleniacz M. 2005. Przeżywanie młodości. Obraz fenomenu w badaniach biograficznych. Kraków.

Oleszkowicz A. 1995. Kryzys młodzieńczy – istota i przebieg, na podstawie wybranych psychologicznych koncepcji rozwoju człowieka i badań empirycznych. Wrocław.

Oleszkowicz A. 2006. Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa.

Popper K. 1993. Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. I: Urok Platona, przeł. A. Chmielewski. Warszawa.

Prigogine I. 1994. Przedmowa. W La Nouvelle Page. Editions du Rocher/UNESCO.

Psychologia dziecka. 1995. Red. R. Vasta, M.M. Haith, S.A. Miller, przeł. M. Babiuch. Warszawa.

Reykowski J. 1958. „Światopogląd jako fakt psychologiczny”. Euhemer 5: 3-16.

Rozwój człowieka. 1999. Red. J.S. Turner, D.B. Helms, przeł. S. Lis (et al.). Warszawa.

Smart B. 1998. Postmodernizm, przeł. M. Wasilewski. Poznań.

Świda-Ziemba H. 2005. Młodzi w nowym świecie. Kraków.

Toffler A. 2001. Trzecia fala, przeł. E. Woydyłło. Warszawa.

Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. I. 1995. Red. A. Zeidler-Janiszewska. Poznań.