O pedagogii instant
PDF (English)
PDF

Słowa kluczowe

dentity
risk society
instant pedagogy
genealogy of expert cul ture
consumer culture

Jak cytować

Marzec, J. . (2020). O pedagogii instant. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 15(1), 95–114. https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.7

Abstrakt

The main intention of this text is to show the interpretative track in the attempt to find the genealogy of expert appraisal. The main thesis expresses Zygmunt Bauman’s view of mutual connection between the weak and light status of identity in consumer culture and the tendency to create cultural practices in order to overcome that weakness, and to strengthen and confirm that status of identity. On the one hand, the main feature of consumer culture and our freedom expressed by consumption determines our identities and is the main reason for „corrosion of identity” (R. Sennett), but on the other hand it demands and generates the necessity of cultural institutions that guarantee its confirmation. Hence, we may find the reason for the so-called „counselling boom” and expansion of expert appraisal in our risk society. The presented text also shows the cultural background for cultural practices in the risk society and consists of the attempt to grasp social instant pedagogies. This phenomenon is analysed here by the role of advertisements and psychological guides as the main cultural practices of instant pedagogy. My intention seeks to bring to account often hidden and obvious practices, and to highlight in a critical manner the tendencies in our social milieu and in the face of „the unbearable lightness of consumption”.

https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.7
PDF (English)
PDF

Bibliografia

Barker Ch, (2005), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.

Baudrillard J. (1998), Precesja symulakrów, [in:] Postmodernizm. Antologia przekładów, R. Nycz (ed.), Kraków.

Baudrillard J., (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa: Sic!

Bauer W., (2006), Tożsamość i przemiany społeczne: przegląd teoretycznych stanowisk, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, no. 4.

Bauman Z., (1994), Nowoczesność wieloznaczna. Wieloznaczność nowoczesna, Warszawa: PWN.

Bauman Z., (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa: Sic!

Bauman Z., (2006), Płynna nowoczesność, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z., (2007), Płynne życie. Warszawa.

Bauman Z., (2007), Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków.

Bauman Z., (1995), Wolność, Kraków: Wydawnictwo „Znak”.

Bauman, Z.(2009), Konsumowanie życia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.

Beck, U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „ Scholar”.

Bogunia-Borowska M., (2006), Ekstremalne metamorfozy- projekt idealnego człowieka i perfekcyjnego życia w ponowoczesnym świecie, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 4.

Bruner, J.(2006), Kultura edukacji, Kraków: Universitas.

Elliot A., (2007), Koncepcje „ja”, Warszawa: Sic!

Frankl V., (2010), Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.

Giddens A., (2006), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: PWN.

Glass, L. (2010), Toksyczni ludzie, Poznań.

Gromkowska A., (2000), Kobieta epoki wiktoriańskiej: społeczne konstruowanie ciała i tożsamości, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, no. 4.

Jacyno, M. (2007), Kultura indywidualizmu, Warszawa: PWN.

Kowal-Orczykowska A., (2007), W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych znaczeń reklamy prasowej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Krajewski M., (1999), Medialna kultura moratorium. Nowoczesność i tradycja w polskich reklamach telewizyjnych, „Kultura i Społeczeństwo”, year XLIII, no. 3.

Lewartowska -Zychowicz M., (2010), Homo liberalis. Od emancypacji do funkcjonalności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik Z., Szkudlarek T., (2009), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik Z., (2010), Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Kraków.

Potulicka E., (2010), Pytania o skutki neoliberalnej kultury i edukacji-aspekt jednostkowy i społeczny, Gdańsk: „ARS EDUCANDI”, vol. VII.

Sennett R., (2006), Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Wydawnictwo „MUZA”.

Sennett R., (2010), Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa: Wydawnictwo „MUZA”.

Skóra M., (2011), Strategia flexiurity a powstanie kategorii prekariatu, „Nauki Społeczne” no. 2.

Smith, P. (1999), Drawing New Maps: A Radical Cartography of Developmental Disabilities, „Review of Educational Research”, vol. 69, no. 2.

Sontag, S. (1999), Choroba jako metafora, Lublin.

Tańczuk R., (1998), Współczesne kłopoty z „tożsamością”, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, no. 1.

Zierkiewicz, E. (2001), Jaką płeć ma poradnikowy dyskurs?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, no. 1.

Zierkiewicz E. (2004). Poradnik-oferta wirtualnej pomocy?, Kraków.