Świat dziecka w wybranych wierszach Joanny Kulmowej
PDF (English)
PDF

Słowa kluczowe

miracle
dialogue
Joanna Kulmowa
Subjectivity
the child’s world
tutoring
identity
Bettelheim
reading education
early school education
pre-school education

Jak cytować

Rogalska, E. . (2020). Świat dziecka w wybranych wierszach Joanny Kulmowej. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 15(1), 133–142. https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.9

Abstrakt

“Children’s need for miracles” has been accentuated as elements appearing in the selected poems by Joanna Kulmowa, which allow the child to be amazed by the world; they are a predicator to the appearance of tutoring. The astonishment with the world, as a place full of lyricism, enables the consolidation of identity by the emergence of the child’s “I”. Not judging and classifying. Subjectivity is emphasized: the seriousness of the child’s world, understanding oneself, transforming the world, individuality, respect, acceptance, cooperation, responsibility, independence, sense of agency and dialogue. It was concluded that the main “miracle” is dialogue which: requires presence to be astonished by the world; raises the child’s responsibility for another person; cannot be deprived of love; manifests itself in the “question-cry “ for presence as a result of trust in the subject of the relationship. The objectives of the study were: to define dialogue as Bettelheim’s “miracle” in selected poems by J. Kulmowa; demonstrate that selected poems of J. Kulmowa are dialogical. The aim of the article was to: present the “miracles” in the child’s world in selected poems by Joanna Kulmowa. The method of hermeneutics was used based on the methodology of Wolfgang Klafka. It seems important that so far the selected poetry of J. Kulmowa has not been interpreted in relation to Bettelheim’s concept of “miracle” and its connection with the philosophy of dialogue, pedagogy and literary studies at the same time.

https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.9
PDF (English)
PDF

Bibliografia

Baluch A. (2016), Co warto wiedzieć o literaturze dla dzieci i młodzieży. [in:] U. Chęcińska (ed.), Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji. Szczecin.

Bałachowicz J. (2008), Styl pracy nauczyciela klas początkowych a wsparcie rozwoju podmiotowego dziecka. [in:] Puślecki W. (ed.), Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław.

Bałachowicz J. (2013), Tutoring w rozwoju podmiotowym dziecka. [in:] taże i Rowicka A. (ed.), Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Warsaw.

Bettelheim B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, transl. by Danek D. Warsaw.

Błasiak A. (2009), Wartości w procesie samowychowania, [in:] taże., Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia. Krakow.

Brejdak J. (2015), O solidarnej naturze osoby w ujęciu Józefa Tischnera i Maksa Schelera. [in:] Ks. Jarosław Jagiełło (ed.), Spory o naturę człowieka. Józefowi Tischnerowi w 15. rocznicę śmierci. Kielce.

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Sopot.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka. Sopot.

Chęcińska U. (2012), Bibliografia i ikonobibliografia twórczości Joanny Kulmowej. Szczecin.

Cybal-Michalska A. (2006), Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań.

Ebner F. (2003), Fragmenty pneumatologiczne, transl. by B. Baran, transl. by J. Doktór. “Dominikańskie studium filozofii i teologii Warszawa: Filozofia dialogu”. Warsaw.

Gara J. (2009), Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania. Warsaw.

Gromkowska-Melosik A. (2007), Społeczno-kulturowe aspekty nieuczciwości szkolnej i akademickiej, in: Gromkowska-Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Sopot.

Krauze-Sikorska H. (2014), Mikro- i makrokontekst w procesie systemowej diagnozy psychopedagogicznej dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. “Studia Edukacyjne” No. 33/2014, pp. 19-33.

Krzyżanowski J. (1984), Nauka o literaturze. Wrocałw-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.

Kulmowa J. (1971), Aporemy czyli rozmyślania przed lustrem. Warsaw.

Kulmowa J. (2006), Co się komu śni, a nawet i nie śni. Warsaw.

Kulmowa J. (1998), Dębołki. Warsaw.

Kulmowa J. (2001), Zagapienie. Gdańsk.

Mader J. (2003), Filozofia dialogu, transl. by Kijowski R. “Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii w Warszawie: Filozofia Dialogu”. Warsaw.

Materne A. (2017), Genius loci a samowychowanie estetyczne, in: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Świat małego dziecka. Poznań.

Melosik Z. (2002), Globalny nastolatek. (Re)konstrukcja tożsamości w ponowoczesnym świecie. “Horyzonty wychowania” No. 2/2002.

Rosenzweig F. (2003), Gramatyka Erosa (mowa miłości), transl. by Gadacz T. “Dominikańskie studium filozofii i teologii w Warszawie: Filozofia dialogu”. Warsaw.

Słonimski A., Tuwim J. (1990), W oparach absurdu. Warszawa.

Smolińska-Theiss B. (2014), Korczakowskie narracje pedagogiczne. Krakow.

Świrko-Pilipczuk J. (2011), Samodzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka – implikacje pedagogiczne. Szczecin.

Tarnowski K. (2015), Dialogiczna metafizyka Józefa Tischnera, [in:] Ks. Jarosław Jagiełło (ed.), Spory o naturę człowieka. Józefowi Tischnerowi w 15. Rocznicę śmierci. Kielce.

Wysocka E. (2004), Hermeneutyka, [in:] Pilch T. (ed.), Pedagogical Encyclopedia of the 21st century. Warsaw, Vol. II.