Abstrakt
Contemporary researchers of local communities and human societies face a new and difficult task today. It is, on the one hand, related to the great interest in this topic and the difficulty of creating a new concept that would fully exhaust the scope of phenomena observed presently in local communities and human societies. On the other hand, the character of changes that have gained momentum in the first decade of the 21st century, and the description of their sources, become particularly difficult to describe and name. The present article is an attempt at an indication of the need of an evolution of perception on societal reality and the emerging new social issues. Contemporary paedagogy attempts to write about the necessity of awareness/ education related to the needs of establishment of local communities and the creation of bonds as a response to processes related to social life in times of globalisation. It is a fact that we are presently dealing with a change in the forms and character of local communities.
Bibliografia
Bauman Z. (2003), Liquid Love, Cambridge.
Bauman Z. (2008), Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Kraków.
Bauman Z. (2013), Razem i osobno, Kraków.
Berger P., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa.
Cichosz M., Lewicka M., Molesztak A. (2018), Animacja społeczno-kulturalna – współczesne wyzwania. Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultury, Kraków.
Dymara B. (2009), Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, [in:] Dziecko w świecie edukacji, vol. 2, Kraków.
Dymara B. (2014), Źródła, cechy i perspektywy pedagogiki współbycia, [in:] U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, U. Szuścik (eds.), Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości, vol. 1, Katowice.
Elias N. (2008), Społeczeństwo jednostek, Warszawa.
Jałowiecki B., Szczepański M.S., Gorzelak G. (2007), Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Tychy.
Judycki S. (2018), Niektóre problemy Husserlowskiej teorii konstytucji przestrzeni, Roczniki Filozoficzne, no. 29.
Kawula S. (2012), Pedagogika społeczna. Dzisiaj i jutro, Toruń.
Lasch Ch. (2015), Kultura narcyzmu, Warszawa.
Marody M., Giza-Poleszczuk A. (2004), Przemiany więzi społecznych, Warszawa.
Marynowicz-Hetka E. (2006), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, vol. 1, Warszawa.
Mendel M. (ed.) (2006), Pedagogika miejsca, Wrocław.
Mirowski W. (1978), Przemiany społeczności lokalnych i terytorialnych, [in:] W. Wesołowski (ed.), Kształt struktury społeczne. Studia do syntezy, Warszawa.
Nowosielski M., Nowak M. (2006), Czy społeczny bezruch? O społeczeństwie obywatelskim i aktywności we współczesnej Polsce, Poznań.
Olubiński A. (2018), Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia? W świetle założeń edukacji humanistycznej i krytyczno-emancypacyjnej, Kraków.
Starosta P. (1995), Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź.
Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa.
Szczepański J. (1964), Stan badań nad społecznymi procesami industrializacji, Studia Socjologiczne no. 3 (14).
Szczepański J. (1979), Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa.
Szczepański M.S., Ślęzak-Tazbir W. (2010), Region i społeczność lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 1.
Urbaniak-Zając D. (2003), Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Łódź.
Wierzbicki T. (ed.) (1973), Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, Wrocław.
Winiarski M. (2010), Przedsłowie. Środowisko życia i edukacji w perspektywie globalizacji, [in:] K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska (eds.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno.
Woźniak R.B. (1997), Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, vol. 2, Koszalin
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Katarzyna Segiet
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.