Has the acceptance of the equality and freedom principles increased over 15 years? A comparative analysis of attitudes among students
PDF (English)

Słowa kluczowe

attitudes
democracy
the principle of equality and freedom

Jak cytować

Czerniawska, M. (2020). Has the acceptance of the equality and freedom principles increased over 15 years? A comparative analysis of attitudes among students. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 17(1), 95–115. https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.4.2

Abstrakt

The publication deals with the description of attitudes towards the democratic principles of equality and freedom among students. The survey was conducted four times in five-year time intervals (2003, 2008, 2013, 2018). Samples had 325, 379, 368, and 371 respondents respectively. The author speculated that the advancement of the transformation is accompanied by growth of the acceptance of pro-democratic attitudes among students, namely the wider acceptance of the principles of equality and freedom. The attitudes were diagnosed using nine pairs of statements (these include both original statements and statements adopted from literature). The hypothesis was not confirmed. The acceptance of the principles of equality and freedom has not increased in consecutive surveys and for many statements the acceptance has decreased.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.4.2
PDF (English)

Bibliografia

Bartkowski J., Jasińska-Kania A. (2002), Organizacje dobrowolne a rozwój społeczeństwa obywatelskiego, [w:] A. Jasińska-Kania, M. Marody (red.), Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich, Warszawa.

Beetham D., Boyle K. (1994), Demokracja. Pytania i odpowiedzi, tłum. T. Jasudowicz, Toruń.

Czerniawska M. (2010), Zmiany wartości i postaw młodzieży w okresie przeobrażeń ustrojowych. Kolektywizm versus indywidualizm. Studium interdyscyplinarne, Białystok.

Czerniawska M. (2011), Za jaką równością i wolnością jesteśmy? – analiza porównawcza postaw studentów diagnozowanych w latach 2003 i 2008, Pedagogika Społeczna, vol. 40.

Czerniawska M. (2013), Postawy w stosunku do aborcji i eutanazji, Pedagogika Społeczna, vol. 50.

Dahl R.A. (1995), Demokracja i jej krytycy, tłum. S. Amsterdamski, Kraków.

Dopuszczalność aborcji w różnych sytuacjach. Komunikat z badań Nr 71/2016, cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_071_16.PDF, dostęp: 29.07.2019.

Fitoussi J-P., Rosanvallon P. (2002), Czas nowych nierówności, tłum. S. Amsterdamski, Kraków.

Frąckowiak-Sochańska M. (2009), Preferencje ładów normatywnych kobiet wobec wartości w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Poznań.

Gumuła W. (2008), Teoria osobliwości społecznych. Zaskakująca transformacja w Polsce, Warszawa.

Konieczna J. (2002), Wartości polityczne w okresie transformacji w Polsce, na Ukrainie i innych krajach Europy Wschodniej, [w:] A. Jasińska-Kania, M. Marody (red.). Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich, Warszawa.

Krzemiński I. (2005), Społeczeństwo obywatelskie i symbole wspólnoty, [w:] M. Drogosz (red.), Jak Polacy przegrywają. Jak Polacy wygrywają, Gdańsk.

KT (2016), Zygmunt Bauman w „El Pais”: mamy do czynienia z kryzysem demokracji, http://wiadomosci.onet.pl/swiat/zygmunt-bauman-w-el-pais-mamy-do-czynienia-z-kryzysem-demokracji/p6vbe4, dostęp: 24.06.2019.

Ludwikowski R.R. (1998), Demokracja, [w:] Encyklopedia socjologii, Warszawa.

Polacy o demokracji. Komunikat z badań Nr 68/2019, cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_068_19.PDF, dostęp: 24.06.2019.

Radziewicz-Winnicki A. (2008), Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa.

Reykowski J. (1995), Subiektywne znaczenia pojęcia „demokracja” a ujmowanie rzeczywistości politycznej, [w:] J. Reykowski (red.), Potoczne wyobrażenia o demokracji. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Warszawa.

Reykowski J. (ed.) (1993), Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej, Warszawa.

Sen A. (2002), Nierówności. Dalsze rozważania, przeł. I. Topińska, Kraków.

Wasilewski J. (2005), Ideał demokracji i jego wcielenia, [w:] U. Jakubowska, K. Skarżyńska (red.), Demokracja w Polsce – doświadczenie zmian, Warszawa.

Żardecka-Nowak M. (2001), Czy współczesna liberalna demokracja potrzebuje fundamentów filozoficznych? [w:] M. Szulkiewicz (red.), Filozofia i polityka, Kraków.