Pozór w edukacji osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością
PDF

Słowa kluczowe

the pretence
phenomenon of the “empty minutes”
the person with profound intellectual and multiple disabilities
the remedial activities

Jak cytować

Kopeć, D. . (2020). Pozór w edukacji osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 18(2). https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.4.1

Abstrakt

The phenomenon of pretence in the Polish educational system of the person with profound intellectual and multiple disabilities (PIMD) will be analized in the context of sociological concept of pretence by Jan Lutynski (1990). The subject of the study was the educational reality of the person with PIMD. Two main questions were formulated. What is the educational reality of the person with PIMD in the micro- and macrosystem context? What is happening in this educational reality? The study was conducted in interpretative paradigm based on quantitative research model using instrumental group case study. The subjects of the study were the people with PIMD (15) and school staff (57). During the study participant observertion, quantitaive deepened interview were used. The symptoms of pretence in education of the person with PIMD on the nmacrosystem level were visible in the form of inconsistencies in the legal acts regulating the course of education. On the microsystem level the manifestation of the pretence was the phenomenon of the “empty minutes” (i.e. time at school not used for the benefit of the person’s development). The results of the study on the macrosystem level suggest lack of the transparency of the legal acts. On the microsystem level the need of developing applicable standards in education of the people with PIMD.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.4.1
PDF

Bibliografia

American Psychiatric Association (2016), Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Reference, Wrocław.

Baraniewicz M. (2019), Standardy opieki, edukacji i terapii osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością. Referat wygłoszony na konferencji poświęconej podmiotowości osób z głęboką intelektualną i wieloraką niepełnosprawnością, Poznań.

Bauersfeld S. (2015), Treści kształcenia a głęboka niepełnosprawność – proces planowania zajęć, w: Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, red. A. Fröhlich, Sopot, s. 43–61.

Bourdieu P. (2006), Medytacje pascaliańskie, Warszawa.

Bronfenbrenner U. (1979), The Ecology of Human Development, Cambridge.

Bronfenbrenner U., Morris P.A. (1998), The ecology of developmental processes, w: Handbook of child psychology, vol. 1: Theoretical models of human development, ed. R.M. Lerner, New York, pp. 993–1028.

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, Warszawa.

Dudzikowa M. (2004), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Kraków.

Dudzikowa M. (2013), Działania pozorne w edukacji jako palący problem. Wprowadzenie do książki, w: Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. K. Knasiecka-Falbierska, Kraków.

Durkheim E. (2006), Samobójstwo. Studium z socjologii, Warszawa.

Fairclough N., Wodak R. (2006), Krytyczna analiza dyskursu, przeł. A. Ostolski, w: Współczesne teoriesocjolog iczne, t. 2, red. A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa, s. 1047–1061.

Fröhlich A. (1998), Stymulacja od podstaw, przeł. Z. Białek, L. Czarkowska, A. Firkowska-Mankiewicz, Warszawa.

Fröhlich A. (red.) (2015), Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Sopot.

Greenspan I.S., Wieder S. (2014), Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, przeł. D. Braithwaite, Kraków.

Heinen N., Lamers W. (2006), Bildung mit ForMat. Impulse für enie veränderte Unterrichtspraxis mit Schülerinnen und Schülern mit (schwerer) Behinderung, w: Basale Stimulation. Kritsch-konstruktiv eds. L. Desiree, W. Lamers, N. Heinen, Düsseldorf, pp. 141–205.

Klemperer V. (1992), LTI. Notatnik filologa, przeł. M. Stroińska, Toronto.

Kopeć D. (2013), Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku, Poznań.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń.

Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Lublin.

Kwieciński Z. (1995), Praca w szkole jako złudzenie, w: Socjopatologia edukacji, red. Z. Kwieciński, Olecko, s. 96–122.

Lamers W. (2000), Goethe und Matisse für Menschen mit einer schwerer Behinderung, w: Geistigbehindertenpädagogik als Begegnung, eds. N. Heinen, W. Lamers, Düsseldorf, pp. 177–208.

Parys K. (2014), Zjawisko pozoru w systemie kształcenia uczniów niepełnosprawnych – próba identyfikacji i propozycje rozwiązań, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 4, s. 29–56.

Powel B., Cooper G., Hoffman K., Marvin B. (2015), Krąg ufności. Interwencja wzmacniająca przywiązanie we wczesnych relacjach rodzic – dziecko, przeł. R. Andruszko, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa.

Schalock R.L., Borhwick-Duffy S.A., Luckasson R. i in. (2010), Intellectual Disability. Definition, Classification and Systems of Supports. The AAIDD Ad Hoc Committee on Terminology and Classification, Washington.

Stake R.E. (2009), Jakościowe studium przypadku, przeł. M. Sałkowska, w: Metody badań jakościowych,t. 1, red. N.K Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa, s. 623–655.

Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Kraków.

Zakrzewska-Manterys M. (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Warszawa.

Zentel P. (2015), Schülerinnen und Schüler mit schwerer und mehrfacher Behinderung in der Inklusion.R eferat wygłoszony na seminarium naukowym pt. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Poznań.

Akty prawne

Dz.U. z 1997 r., nr 14, poz. 76. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.

Dz.U. z 2012 r., poz. 1169. Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami.

Dz.U. z 2013 r., poz. 529. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.