Political choices during the European Parliament elections as a model for civic responsibility of young people in Poland – the context of formal education
PDF (English)

Słowa kluczowe

civic responsibility
Citizenship Education
Civics
the European Parliament elections

Jak cytować

Kanclerz, B. (2020). Political choices during the European Parliament elections as a model for civic responsibility of young people in Poland – the context of formal education. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 18(2), 235–249. https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.9.2

Abstrakt

The main axis of the narration in this article is the analysis of the electoral activity of young Poles from the perspective of the formal program of Citizenship Education in the area of shaping the attitudes of young people as active voters. The first part of the article presents the context of Polish civil society and the electoral activity of young Poles. The Author connects the analyses of youth electoral patterns to with the assessment of effectiveness of formal education, including textbook messages, in shaping and developing civic engagement in youth. The article presents the analysis of textbooks for civic education, as well as indicates some non-textual contexts for implementing civic education in Poland. The analysis of citizenship education textbooks becomes an opportunity to approximate multi-faceted challenge of shaping civil attitudes among young people in Poland.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.9.2
PDF (English)

Bibliografia

Bukowska X., Wnuk-Lipiński E. (2009), Obywatelskość à la polonaise – czyli jakimi obywatelami są Polacy?, „Nauka”, 1.

Campbell D.E., Levinson M., Hess F.M. (eds.) (2012), Making civic count. Citizenship education for a New Generation, Cambridge.

Cybal-Michalska A. (2006), Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań.

Cybal-Michalska A. (ed.) (2019), Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych, Poznań.

Czapiński J., Panek T. (2015), Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Warszawa.

Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa.

Janicki A., Komorowski J., Peisert A. (2019), W centrum uwagi. Podręcznik do wiedzy o społeczeństwie dla liceum ogólnokształcącego i technikum, vol. 1–2, Warszawa.

Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A. (2013), Badania jakościowe – metody i zastosowania, Warszawa.

Kanclerz B. (2015), Orientacje życiowe młodzieży akademickiej, Poznań.

Kielar-Turska M. (2006), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, in: Psychologia. Podręcznik akademicki, vol. I, ed. J. Strelau, Gdańsk.

Kopińska V. (2017), Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych, Toruń.

Kopińska V. (2019), Szkoła jako miejsce antyedukacji obywatelskiej, Warszawa.

Krzesicki P., Kur P., Poręba M. (2018), Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik. Szkoła podstawowa, Warszawa.

Kwieciński Z. (2012), Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Kraków.

Levine P. (2012), Education for a Civil Society, in: Making civic count. Citizenship education for a New Generation, eds. D.E. Campbell, M. Levinson, F.M. Hess, Cambridge.

Newsweek (2015), Polska na kozetce, https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/polacy-wybieraja-postacie-symboliczne-a-nie-polityczne-osobowosci/qgmc71x [access: 19.09.2019].

Nikitorowicz J. (2009), Ojczyzna – obczyzna – obywatelskość, in: Patriotyzm a wychowanie, eds. E.J. Kryńska, J. Dąbrowska, A. Szarkowska, Białystok.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2018), Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-wos.pdf.

Peret-Drążewska P. (2014), Współczesna młodzież postrzegana z perspektywy rówieśników, Poznań.

Polskie Radio 24 (2019), Debata poranka. Jakie poglądy mają członkowie Konfederacji?, https://www.polskieradio24.pl/130/4503/Artykul/2301979,Debata-Poranka-Jakie-poglady-maja-czlonkowie-Konfederacji [access: 23.09.2019].

Raciborski J. (2011), Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej, Warszawa.

Radiukiewicz A. (2016), Kobiety działaczki – ograniczenia i realizacje roli, „Rocznik Lubuski”, vol. 42, part 1.

Rokeach M. (1968), Beliefs, Attitudes and Values, San Francisco.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa.

Sears D.O., Huddy L., Jervis R. (eds.) (2008), Psychologia polityczna, Kraków.

Solarczyk-Szwec H. (2007), Edukacja obywatelska młodzieży i dorosłych wobec przemocy politycznej – działania na pograniczu aktywności społecznej, oświatowej i kulturalnej, „Rocznik Andragogiczny”.

Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, Warszawa.

Szafraniec K. (2012), Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych, Warszawa.

Szafraniec K. (2019), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności, Warszawa.

Szafraniec K., Wernerowicz M. (2017), Obecność młodych w sferze publicznej, in: Zmiana warty. Młode pokolenie a transformacje we wschodniej Europie i Azji, ed. K. Szafraniec, Warszawa.

Szczurek-Boruta A. (2019), Społeczne identyfikacje i tożsamość młodych Europejczyków, Poznań.

Świda-Ziemba H. (2010), Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Kraków.

Turowski J. (2001), Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin.

Wnuk-Lipiński E. (2005), Socjologia życia publicznego, Warszawa.

Wojtasik W. (2010), Specyfika rywalizacji politycznej w wyborach do Parlamentu Europejskiego, „Doctrina”, VII.

Zysk T. (1990), Orientacja prorozwojowa, w: Orientacje społeczne jako element mentalności, eds. J. Reykowski, K. Skarżyńska, M. Ziółkowski, Poznań.

Netography

https://europarl.europa.eu/election-results-2019/pl/frekwencja/

https://konfederacja.net/

https://men.gov.pl

https://natemat.pl/181779,slownik-wojny-polsko-polskiej

https://opinie.wp.pl/coraz-wiecej-polakow-chce-wyjsc-z-unii-europejskiej-sondaz-dla-wp6191203265427073a

https://pkw.gov.pl/

https://www.ipsos.com/pl-pl

https://www.newsweek.pl/polska/spoleczenstwo/polacy-wybieraja-postacie-symboliczne-a-niepolityczne-osobowosci/qgmc71x

https://www.polskieradio24.pl/130/4503/Artykul/2301979,Debata-Poranka-Jakie-poglady-maja-czlonkowie-Konfederacji

https://wyborcza.pl/naszaeuropa/7,168189,24795688,czy-pis-kupuje-glosy-a-koalicjaeuropejskaniema-programu.html