Abstrakt
Research was conducted to find out about the parents’ opinions on the intellectual potential of their children with Down syndrome and diagnosed intellectual disability studying in 4–8 grades of common, integration and special schools. Additionally, the factors determining the respondents’ opinions were analyzed. The paper uses the author’s questionnaire was placed on groups for parents of children with Down syndrome on the social network site Facebook. In addition, surveys were sent by e-mail to the primary school districts and non-governmental organizations that help children with Down syndrome. Fifty two questionnaires were collected. The results indicate that, despite intellectual disability, parents
recognize the intellectual potential of their children. It can be assumed that assessments of the intellectual potential of students with Down syndrome and diagnosed intellectual disability are determined by their siblings in the intellectual norm, gender, using verbal speech, communication skills, social skills and opinions of their parents about their successes in school and progress as a result of the therapy.
Bibliografia
Alton S. (1998), Differentiation not discrimination: Delivering the curriculum for children with Down’s syndrome in mainstream schools, „Support for Learning”, vol. 13 (4), pp. 167–173.
Armstrong T. (2009), Multiple intelligences in the classroom, Alexandria.
Carr J. (1993), The Development of Intelligence, w: B. Stratford, Zespół Downa: przeszłość, teraźniejszośći przyszłość, Warszawa, s. 104–105.
Chahat V. i in. (2017), Identifying strengths of children with special needs using multiple intelligence theory, „Indian Journal of Health and Well-being”, 8, 11, pp. 1291–1299.
Champan R.S., Hesketh L.J. (2000), Behavioral phenotype of indyviduals with Down syndrome, „Mental Reatardation and Developmental Disabilities Research Reviews”, 6, pp. 84–95.
Christ M. (2013), Indywidualizacja procesu kształcenia jako wyzwanie edukacyjne XXI wieku, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW”, I, s. 19–36.
Christ M. (2015), Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Katowice.
Cuningham C. (1992), Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, Warszawa, s. 105–106.
Faliszewska J. (2009), Odkrywam siebie. Ja i moja szkoła. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I–III szkoły podstawowej, Kielce, s. 11–12.
Gardner H.(1993), Creating Minds, New York.
Gottfredson L. (1997), Intelligence and social policy, „Intelligence”, vol. XXIV, pp. 13–23.
Kaczorowski B. (2004), Nowa encyklopedia powszechna PWN, t. VII.
Kazanowski Z. (2015), Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska Polonia – Lublin”, t. XXVIII, 1, s. 33–43.
Kruk-Lasocka J. i in. (2017), Dziecko z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej?, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXVI, 2, s. 131–148.
Krupiński R., Jankowiak A. (red.) (2012), Słownik psychologiczny. Leksykon ludzkich zachowań, Konin.
Lejzerowicz M. (2016), Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji, „Forum Oświatowe”, 28, 1 (55), s. 134–157, https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/426.
Łoś A., Wrońska J. (2014), Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa, w: J. Skibińska, Wspomaganie rozwoju dziecka, Kraków.
Midro A. (2008), Zespół Downa. Przyczyny powstawania, diagnoza i elementy poradnictwa genetycznego, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. B. Kaczmarek, Kraków.
Minczakiewicz E.M. (2010), Księga pytań i odpowiedzi. Zespół Downa, Gdańsk.
Pawełczyk M., Pacholczyk M. (2012), Zespół Downa a niepełnosprawność intelektualna, w: K. Bobińska i in., Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław, s. 206–208.
Pochon R., Declercq C. (2013), Emotion recognition by children with Down syndrome: A longitudinal study, „Journal of Intellectual & Developmental Disability”, 38, 4, pp. 332–343.
Sadowska L. i in. (2005), Syntetyczna ocena zmian strukturalnych mózgu w badaniu magnetycznym rezonansem jądrowym (MRI) u leczonych osób z zespołem Downa (ZD), „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego”, s. 252–261.
Schalock R.L. i in. (2010), Intellectual Disability. Definition, Classification, and Systems of Supports, Washington.
Stelter Ż. (2009), Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa.
Sternberg R.J. (1985), Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence, New York.
Strelau J. (1997), Inteligencja człowieka, Warszawa.
Šustrová M., Šariková V. (1997), Down’s Syndrome – The Impact of Increased Expression of Genes of the 21st Chromosome on the Functions of Immunity and Nervous Systems, „Bratisl Lek Listy”, p. 22.
Szymczak M. (red.) (1979), Słownik języka polskiego, Warszawa.
Taanila A. (2002), Well-presented first information supports parents’ ability to cope with a chronically ill or disabled child, „Acta Paediatrica”, vol. 91, no. 12, pp. 1289–1291.
Winczura B. (2014), Mowa i język dzieci z zespołem Downa – czynniki zakłócające, w: Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia, red. B. Winczura, Kraków, s. 20.
Wołosiuk B.A. (2016), Rozwijanie komunikacji językowej u osób z zespołem Downa, „Społeczeństwo i Rodzina: stalowowolskie studia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”, 3, s. 58–70.
Zasępa E. (2003), Rozwój intelektualny dzieci z zespołem Downa, Warszawa.
Zasępa E. (2008a), Przebieg procesów pamięci u osób z zespołem Downa, w: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. B. Kaczmarek, Kraków, s. 155–160.
Zasępa E. (2008b), Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa, Kraków.
Zasępa E. (2012), Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa, Kraków.
Zimbardo P.G. (1999), Psychologia i życie, Warszawa.
Zimbardo P.G., Gerrig R.J. (2012), Psychologia i życie, Warszawa.
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa.
Żyta A. (2011), Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z zespołem Downa, Kraków.
Żyta A., Ćwirynkało K. (2015), Wspieranie rodzin dzieci z niepełnosprawnością – perspektywa zmiany, „Wychowanie w Rodzinie”, t. XI, s. 377–398.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Krystyna Popowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.