Pedagodzy społeczni jako współtowarzysze migrantów w procesie adaptacji społeczno-kulturowej, integracji i inkluzji
PDF

Słowa kluczowe

social pedagogue
migrations
discourse
integration
inclusion

Jak cytować

Pietrusińska, M. . (2020). Pedagodzy społeczni jako współtowarzysze migrantów w procesie adaptacji społeczno-kulturowej, integracji i inkluzji. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 18(2), 251–262. https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.10.1

Abstrakt

Increased migration to Poland and at the same time an increase in anti-immigrant attitudes cause that social pedagoguesface a new challenge related to the integration and
inclusion of migrants. In the article I focus on a transformation of social pedagogues roles due to the mentioned above social changes and new challenges – the discourse the introduces symbolic violence, learned helplessness and lack of agency of migrants, and the insufficient number of social pedagogues with intercultural and andragogical
competence. Based on these difficulties faced by social pedagogues I describe what could be their role in the process of integration of migrants and the host society.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.10.1
PDF

Bibliografia

Adamczyk A. (2017), Kryzys migracyjny w Europie a polska polityka imigracyjna, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, 163, s. 307–331.

Alheit P. (2009), Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej”, nr 4 (48), s. 7–23.

Bandach M. (2018), Kompetencje do komunikacji międzykulturowej osób realizujących zadania w obszarze pracy socjalnej. Praca doktorska, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7591/1/M_

Bandach_Kompetencje_do_komunikacji_miedzykulturowej.pdf [dostęp: 15.08.2019].

Berry J.W. (1997), Immigration, Acculturation, and Adaptation, „Applied Psychology”, no. 46 (1), pp. 5–34.

Boekestijn C. (1988), Intercultural migration and the development of personal identity: The dilemma between identity maintenance and cultural adaptation, „International Journal of Intercultural Relations”, 12 (2), pp. 83–105.

Bouju J., Ayimpam S. (2015), Ethnocentrism and partnership: the symbolic violence of humanitarian aid, „Fonds Croix-Rouge française. Les Papiers du Fonds”, no. 1, pp. 1–15.

Brookfield S. (2005), The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching, New York.

Cieślikowska D. (2012), Psychologiczne i społeczne konsekwencje wyjazdu do innego kraju, w: Od migracji do integracji, red. A. Chmielecka, Warszawa, s. 37–65.

Commission of the European Communities (2003), Joint report on social inclusion summarizing the results of the examination of the National Action Plans for Social Inclusion (2003–2005), http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52003DC0773 [dostęp: 12.11.2020].

Czakon-Tralski D., Kłóska I. (2018), Migracje. Polska na tle Europy, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, 126, s. 65–77.

Diouf M., Średziński P. (2012), Integracja przez kulturę i wzajemne poznanie, Warszawa.

Duffield M. (2004), Carry on killing: global governance, humanitarianism and terror, „DIIS Working Paper”, 23.

Eyler J., Giles D.E. (1999), Where’s the learning in service-learning?, San Francisco.

Farjaudon A.L., Morales J. (2012), In search of consensus: The role of accounting in the definition and reproduction of dominant interests. Referral XXIème conférence de l’AIMS, Lille, France.

Gapich M. (2016), Wielokulturowość i jej wrogowie, „Liberte!”, https://liberte.pl/wielokulturowosci-jej-wrogowie/ [dostęp: 13.11.2020].

Gebregergis W. (2018), Major Causes of Acculturative Stress and Their Relations with Sociodemographic Factors and Depression among International Students, „Open Journal of Social Sciences”, 6, pp. 68–87.

Gembala A. (2010), Kilka refleksji na temat współczesnego rozumienia zjawiska migracji, http://www.zuviel.net/content/view/81/38/ [dostęp: 20.08.2019].

Gmaj K. (2012), Wprowadzenie w zagadnienia migracji i integracji, w: Od migracji do integracji, red. A. Chmielecka, Warszawa, s. 11–36.

Grzymała-Kazłowska A. (2013), Od tożsamości i integracji do społecznego zakotwiczenia – propozycja nowej koncepcji teoretycznej, http://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/10/WP_64122_2.pdf [dostęp: 01.01.2020].

Hadzińska-Wyrobek A. (2011), Wizerunek uchodźcy w polskiej prasie po 1990 r. oraz rola mediów w kształtowaniu stereotypu uciekiniera, „Media – Kultura – Społeczeństwo”, nr 1, s. 113–125.

Hall D., Mikulska-Jolles A. (2016), Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców, „Analizy. Raporty. Ekspertyzy”, nr 1.

Ileris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel i in., Wrocław.

Januszewska E., Markowska-Manista U. (2017), Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Warszawa.

Jarvis P. (2006), Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, London–New York.

Jarvis P. (2009), Learning to be a Person in Society, London–New York.

Johnson R. (2003), Adult Learning and Citizenship: Clearing the Ground, w: Adult learning, citizenship and community learning, eds. P. Coare, R. Johnson, Oxford.

Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L. (2014), Uczenie się dorosłych – cykl Kobla, Warszawa.

Kropiński M., Hasen K. (2016), Jakie skojarzenia ze słowem „uchodźca” mają Polacy?, Warszawa.

Kubicki P., Pawlak M., Mica A., Horolets A. (2017), Wyjście z cienia. Polityka uchodźcza w sytuacji kryzysu, „Polityka Społeczna”, 9 (522), s. 22–28.

Kubitsky J. (2012), Psychologia migracji, Warszawa.

Lave J., Wengera E. (1991), Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge.

Leszkowicz-Baczyński J. (2017), Koncepcja lęku społecznego jako składnik analizy uwarunkowań postrzegania imigrantów przez Polaków w świetle kryzysu migracyjnego w Europie, w: Między tolerancją

a niechęcią. Polityka współczesnych państw europejskich wobec migrantów i mniejszości, red. A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak, Poznań, s. 315–326.

Łazor J. (2016), Polska polityka imigracyjna wobec cudzoziemców 1918–2012, w: Polityka migracyjna: historia i współczesne wyzwania, red. K. Górak-Sosnowska, J. Łazor, Warszawa, s. 103–120.

Łodziński S., Szornet M. (2016), „Niepolityczna polityka?” Kształtowanie się polityki migracyjnej w Polsce w latach 1989–2016, „CMR Working Papers”, 90/148.

Mezirow J. (2003), Transformative Learning as Discourse, „Journal of Transformative Education”, vol. 1, no. 1, pp. 58–63.

Naumiuk A. (2012), Pedagog społeczny – animator zmiany w środowisku, „Pedagogika Społeczna”, 4/12, s. 41–56.

Pasamonik B. (2017), „Malowanie strasznego diabła” – metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, w: Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, t. 1, red. B. Pasamonik, U. Markowska-Manista, Warszawa, s. 15–45.

Pietrusińska M.J. (2018), Inny-ja czy Obcy-potrzebujący. Wizerunki uchodźcy w prouchodźczych działaniach edukacyjnych, „Czas Kultury”, 3, s. 150–158.

Pietrusińska M.J. (2019), Edukacja dorosłych jako element inkluzji migrantów – propozycja zmiany podejścia, „Edukacja”, 1, s. 42–53.

Pietrusińska M.J. (2020), Reprezentacje uchodźców w polskiej literaturze dziecięcej – przykład dyskursu prouchodźczego, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 1 (175), s. 47–66.

Rajca L. (2015), Integracja imigrantów w Polsce w dobie kryzysu migracyjno-uchodźczego, „Chorzowskie Studia Polityczne”, nr 10, s. 183–202.

Spivak G.C. (1988), Can the subaltern speak?, Basingstoke.

Szymczak. J. (2009), Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa, „Forum Dydaktyczne”, 5–6, s. 50–59.

Telzer E.H., Vazquez Garcia H.A. (2009), Skin color and self-perceptions of immigrant and US-born Latinas: The moderating role of racial socialization and ethnic identity, „Hispanic Journal of Behavioral Sciences”, 31 (3), pp. 357–374.

Unia Metropolii Polskich (2017), Deklaracja o współpracy między miastami polskiej unii metropolitalnej w dziedzinie migracji, https://www.metropolie.pl/wp-content/uploads/2017/07/Tekst-deklaracji-UMP-z-30-czerwca-2017.pdf [dostęp: 20.08.2019].

Walczak A. (2006), Koncepcja rozumienia Innego w kategorii spotkania, w: Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, red. E. Marynowicz-Hetka, Warszawa, s. 130–139.

Zespół ds. Migracji (2019), Polityka migracyjna Polski, Warszawa, https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2019/06/Polityka-migracyjna-Polski-wersja-ostateczna.pdf [dostęp: 09.08.2019].

Ziętek A. (2017), Sekurytyzacja migracji w bezpieczeństwie kulturowym, „Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych”, 12/3, s. 23–42.