Student z dysfunkcją słuchu w sytuacji kryzysowej związanej z pandemią COVID-19 – analiza indywidualnego przypadku
PDF

Słowa kluczowe

student
disability
hearing-impaired
COVID-19 pandemic
crisis

Jak cytować

Gutowska, A. (2022). Student z dysfunkcją słuchu w sytuacji kryzysowej związanej z pandemią COVID-19 – analiza indywidualnego przypadku. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 21(1), 51–61. https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.4

Abstrakt

The text, based on the author’s own research, describes the case of a student with a hearing impairment in the context of the effects of the COVID-19 pandemic. The main aim of the research was to answer the question: how did a person with a hearing impairment function during the pandemic and in what dimensions is the pandemic situation a crisis for the examined student with a hearing impairment? The article begins with an introduction to the discussed issues, then takes into account a short description of the studied student and the results of the analysis of the research material obtained with the use of a free-form interview. The article ends with conclusions and a summary. It should be emphasized that the described case can only be treated as a pilot study and preparation of the ground for further explorations of a wider scope.

https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.4
PDF

Bibliografia

Bernard, A., Weiss, S., Rahman, M., Ulin, S.S., D’Souza, C., Salgat, A., Panzer, K., Stein, J.D., Meade, M.A., McKee, M.M., & Ehrlich, J.R. (2021). The impact of COVID-19 and pandemic mitigation measures on persons with sensory impairment. American Journal of Ophthalmology, 234, 49–58. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8238639/, https://doi.org/10.1016/j.ajo.2021.06.019 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajo.2021.06.019

Błeszyński, J. (2006). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. IFiS UP. https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/ Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf

Domagała-Zyśk, E. (2013). Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wydawnictwo KUL.

Główny Urząd Statystyczny. (2020). https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wgbael/osoby-niepelnosprawne-w-2020-roku,33,2.html

Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187–198. https://doi.org/10.12740/PP/120373 DOI: https://doi.org/10.12740/PP/120373

Izdebski, Z. (2020, 28 października). Seksualność Polek i Polaków w czasach COVID. Serwis Informacyjny Uniwersytetu Zielonogórskiego. https://www.infoserwis.uz.zgora.pl/index.php?raport-prof-z-izdebskiego-z-bada-na-temat-zdrowia-relacji-w-zwizkach-oraz-ycia-seksualnego-polakow-w-czasach-pandemii-1

Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Wydawnictwo KUL.

Meleo-Erwin, Z., Kollia, B., Fera, J., Jahren, A., & Basch, C. (2021). Online support information for students with disabilities in colleges and universities during the COVID-19 pandemic. Disability and Health Journal, 14(1), 101013, 1–5. PubMed.gov. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33082111/, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2020.101013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2020.101013

Müller-Siekierska, D. (2019). Style funkcjonowania młodych osób z uszkodzeniami słuchu w bliskich relacjach interpersonalnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. EduAkcja. https://www.edu-akcja.pl/wydawnictwa/zdalnie/

Richardson, J.T., Long, G.L., & Woodley, A. (2004). Students with an undisclosed hearing loss: a challenge for academic access, progress, and success? Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 9(4), 427–441. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15314016/ , https://doi.org/10.1093/deafed/enh044 DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/enh044

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego Dz.U. 2020 poz. 433 (2020a) (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000433/O/D20200433.pdf

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii Dz.U. 2020 poz. 491 (2020b) (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000491/O/D20200491.pdf

Sanderson, W.C., Arunagiri, V., Funk, A.P., Ginsburg, K.L., Krychiw, JK., Limowski, A.R., Olesnycky, O.S., & Stout, Z. (2020). The nature and treatment of pandemic-related psychological distress. Journal of Contemporary Psychotherapy, 50, 251–263. https://doi.org/10.1007/s10879-020-09463-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s10879-020-09463-7

Skłodowski, H. (2010). Psychologiczne wyzwania kryzysu. W: H. Skłodowski (red.), Człowiek w kryzysie – psychologiczne aspekty kryzysu (s. 9 22). Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 11(1). Wydawnictwo SWSPiZ w Łodzi.