Filmy dla młodzieży i o młodzieży – refleksje pedagogiczne
PDF

Słowa kluczowe

youth
film
pedagogical affect
a young person as a character of a film
a young generation in a role of a viewer

Jak cytować

Słupska, K. (2016). Filmy dla młodzieży i o młodzieży – refleksje pedagogiczne. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 9(1), 85–95. https://doi.org/10.14746/10.14746/kse.2016.9.7

Abstrakt

Considerations about the role of film in the life of a young person relate to the functions, which he serves with stress being put on the didactic targets that it can serve. As an example, three film productions were presented – two feature films and one documentary (‘Klub Winowajców’, ‘Powiedz prawdę, przecież cię nie biję’, ‘Dziennik.pl’) of which the main characters are young people and are mostly aimed at young people. Those propositions can form a starting point for a discussion with the youth about e.g. itself; the environment in which it lives; relations with others (parents, contemporaries, teachers).

https://doi.org/10.14746/10.14746/kse.2016.9.7
PDF

Bibliografia

Adamczyk W. (2012). Bohater filmowy w percepcji młodzieży. Film w procesach kształtowania standardów osobistych uczniów szkolnych i studentów oraz konceptualizacji tworzonego przez nich wizerunku rzeczywistości, Bielsko-Biała.

Bałutowski D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa.

Bartnicka I. (2013). Kilka uwag na temat filmu jako narzędzia kształtowania osobowości aktywnego uczestnika kultury na przykładzie programu edukacyjnego Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. [W:] P. Prüfer, D. Tomczyk (red.). Działania pedagogiczne w instytucjach kulturalno-edukacyjnych. Gorzów Wielkopolski.

Bendyk E. (2011). Muzy w sieci, „Co Się Dzieje w Kulturze? Nowe Prądy, Zjawiska, Dzieła, Artyści” nr 1.

Bobiński W. (2011). Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego. Kraków.

Cialdini R.B. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk.

Gajda J. (2005). Antropologia kulturowa. Część I. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Toruń.

Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań.

Irritator, Kim Jesteśmy? http://www.filmweb.pl/reviews/Kim+Jeste%C5%9Bmy-2861, dostęp: 10.09.2015.

Jakubowski W. (2010). Edukacyjny kontekst kultury wizualnej, czyli o czym mówią filmy. [W:] W. Jakubowski (red.). Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje). Kraków.

Konieczna E. (2011). Filmowe obrazy szkoły. Pomiędzy ideologią, edukacją a wychowaniem. Kraków–Katowice.

Konieczna E. (2014). Mityczne obrazy inicjacji. O problemach wieku dojrzewania w kinie. [W:] E. Ogrodzka-Mazur, G. Błahut, N.M. Ruman (red.). Wychowanie dziecka – między tradycją a współczesnością. Toruń.

Korsak Z. (2004). Kultura filmowa – edukacja filmowa. Koncepcje, badania, uwarunkowania. Włocławek.

Kotapski R., Dyner D. (red.). (2014). Powiedz prawdę przecież cię nie biję. Rozmowy Katarzyny Dyner o filmie Witolda Świętnickiego. Wrocław.

Kuligowski W. (2007). Inni młodzi w innym świecie. Między JPII a mp3. „Polonistyka” nr 1.

Plisiecki J. (1993). Metodyka pracy z filmem wśród dzieci i młodzieży. Warszawa.

Sobolewski T. (2009). Wstęp i oprac. [W:] Maria Zmarz-Koczanowicz, „Polska Szkoła Dokumentu” [DVD], Narodowy Instytut Audiowizualny.

Warmuz-Warmuzińska E. (2013). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów. Warszawa.

Warmuz-Warmuzińska E. (2015). Filmoterapia. Scenariusze zajęć w edukacji filmowej dzieci i dorosłych. Warszawa.

Zimbardo P.H. (2004). Psychologia i życie. Warszawa.