The process of acquiring civic competences by students in the school space – analysis of theoretical foundations
PDF (English)
PDF (Język Polski)

Schlagworte

social competences training
civic competences
social development
school
socialisation

Zitationsvorschlag

Kamecka-Antczak, C. . (2020). The process of acquiring civic competences by students in the school space – analysis of theoretical foundations. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 15(1), 143–159. https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.10

Abstract

The article analyses three selected theories: the theory of communicative action proposed by Jürgen Habermas, the theory of social learning by Albert Bandura, as well as dramaturgical theory by Erving Goffman. The aim of the analysis was to find one leading theory of the process of acquiring civic competences. The selected theory should meet the set conditions that allow it to be used in school space. Civic competences are understood as a particular subtype of social competences, the acquisition of which is an important element of social development. The scope of the definition of civic competences depends on the theoretical approach adopted. School space is a community made up of students, teachers and parents, who focus on a common goal. This space is also where students’ socialisation takes place. The analysis was carried out on the basis of 5 questions regarding the subject, determinants, mechanism, place in development, and criteria for verifying the process of acquiring civic competences by students in the school space. The answers to the questions listed in the table have become the criteria for the analysis. However, this analysis did not allow for choosing a leading theory. None of the theories has met all the conditions set.

https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.10
PDF (English)
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Bacia E., Gieniusz A.M., Makowski G., Pazderski F., Stronkowski P., Walczak B. (2015). Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przez organizacje pozarządowe w Polsce, Warsaw: Instytut Badań Edukacyjnych.

Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się, Warsaw: PWN.

Calhoun C.J. et al. (eds.) (2002). Contemporary sociological theory, Oxford: Blackwell.

Cattell, R. B. (1971). Abilities: their structure, growth and action. Boston: Houghton Mifflin Co.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychospołeczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Czapów Cz. (1974). “Funkcjonalność instytucji socjalizujących.” [in:] A. Podgórecki (ed.), Socjotechnika. Funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucji, Warsaw: KiW. Dziennik Ustaw [Journal of Laws] of 2017, item 59, Act of 14 December 2016. Educational Law. Retrieved from http://www.dziennikustaw.gov.pl, on 2018.05.18.

Forma, P. (2012). Socjalizacja dziecka z rodziny wielodzietnej. Studium teoretyczno‑empiryczne. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Frost A. (2004). “The psychological assessment of emotional intelligence.” [in:] J. C. Thomas (ed.), Comprehensive handbook of psychological assessment, vol. 4 (p. 203-213). New Jersey: Wiley.

Gindrich E & P. (2015). Środowisko szkolne a nieprzystosowanie, http://pedagogikaspecjalna.tripod.com (retrieved on 13.05.2019)

Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, Warsaw: PWN.

Goffman E. (2008a). Człowiek w teatrze życia codziennego, Warsaw: Aletheia.

Goffman E. (2008b). Zachowanie w miejscach publicznych, Warsaw: PWN.

Gumienny B. (2010). Kompetencje społeczne niepełnosprawnych wychowanków domów dziecka, Rzeszów: Wyd. URz.

Habermas J. (1977). “Technika i nauka jako ‘ideologia’.” [in:] J. Szacki (ed.), Czy kryzys socjologii? (p. 342 – 360). Warsaw: Czytelnik.

Habermas J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego, Warsaw: PWN.

Szahaj A. (1990). Krytyka, Emancypacja, Dialog. Jürgen Habermas w poszukiwaniu nowego paradygmatu teorii krytycznej, Poznań: Universitas.

Izdebska, J. (2015). “Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka.” Zagadnienia Społeczne, 2015 (4), p. 11-15.

Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna i możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży, Warsaw: Wyd. UKSW.

Koperek A. (2011). “Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem,” Pedagogika Katolicka no. 1/2011, p. 261-265.

Krasuska-Betiuk M. (2015). “Interakcje w klasie szkolnej z perspektywy społecznych reprezentacji i oczekiwań interpersonalnych,” Studia z teorii wychowania, vol. 6: 2015 (12), p. 49-77.

Łobocki M. (1974), Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dydaktyki grupowej, Warsaw: WSiP.

Martowska K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Retrieved from: http://www.liberilibri.pl. on 2018.05.18.

Matczak A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS). Podręcznik, Warsaw: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego,

Matyjas B. (2017). “Rodzina –szkoła – środowisko lokalne jako synergiczna przestrzeń socjalizacji,” Horyzonty wychowania, p. 41-54. Retrieved from: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/ on 2018.05.18. DOI: 10.17399/HW.2017.163803

Mika S. (1986). Psychologia społeczna, Warsaw: PWN.

Modrzewski, J., Śmiałek, M.I. & Wojnowski, K. (eds.). (2008). Relacje podmiotów (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej (inspiracje…), Poznań: Wyd. UA.

Plecka D., Turska-Kawa A., Wojtasik W. (2013). Obywatelskie kompetencje polityczne, Kultura i Edukacja, 2013; 3 (96), p. 73-94.

Rosanvallon P. (2011). Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności, Wrocław: WN DSW.

Spitzberg R. H., Cupach W. R. (1989). Handbook of interpersonal competence research, New York: Springer.

Stasiuk K. (2003). Krytyka kultury jako krytyka komunikacji. Wrocław: Wyd. UWr.

Strelau J. (1997). Inteligencja człowieka, Warsaw: Żak.

Tomorowicz A. (2011). “Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym,” Psychiatria, 2011; 8 (3), p. 91-96.

White, R. W. (1959). “Motivation reconsidered: The concept of competence.” Psychological Review, 1959; 66 (5), p. 297-333.

Zaborowski Z. (1964). Stosunki społeczne w klasie szkolnej, Warsaw: PWN.

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC), OJ L 394/10. Retrieved from: http://eur-lex.europa.eu on 2018.05.18.