Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building local communities
PDF (English)

Schlagworte

coexistence
shared responsibility
interdependence

Zitationsvorschlag

Naumiuk, A. . (2020). Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building local communities. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 17(1), 63–72. https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.3.2

Abstract

The article analyzes three categories: co-existence, co-responsibility and interdependence in the context of contemporary discussions about the role of social pedagogy in building local communities. New possible approaches arise while using these concepts for addressing contemporary conditions of the communities which result in new tasks of education. There are analysed also the consequences of the transformation from the previous rather static (territorial) view of local communities, that had the aim to root people in existing social structures, towards more dynamic, open and diverse spaces. They are not considered only as physical places anymore but as new local relations that are being developed, based on not stable, however increasingly popular forms of sharing experiences. For these changes the studied concepts match the new realities and in consequence demand pedagogical considerations.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.3.2
PDF (English)

Literaturhinweise

Banaszak B. (2014), Unia Europejska jako wspólnota wartości, Przegląd Sejmowy, 4(123), s. 9–21.

Bauman Z. (2008), Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, przeł. J. Margański, Kraków.

Bąbska B., Rymsza M. (2014), Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, Zeszyty Spraw Publicznych C.A.L., http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/Tryptyk-02_calosc-lekka.pdf, dostęp: 2.08.2019.

Berger P., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa.

Castells M. (2010), Społeczeństwo sieci, 2. wyd., Warszawa.

Dejnaka A. (2012), Rzeczywistość rozszerzona i jej zastosowanie w edukacji, E-mentor, 2(44), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/44/id/918, dostęp: 1.08.2019.

Dryżałowska G., Kuleta-Hulboj M., Naumiuk A., Skura M., Steinhagen A. (2019), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje, Warszawa.

Dymara B. (2014), Źródła, cechy i perspektywy pedagogiki współbycia, [w:] U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości, t. 1, Katowice, s. 29–47.

Gierczyk M., Dobosz D. (2016), Możliwości metodologiczne w badaniach problemów społecznych – perspektywa partycypacyjna, Pedagogika Społeczna, 2(60), s. 151–165.

Gliński P., Lewenstein B., Siciński A. (2004), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, Warszawa.

Kazimierczak T. (2012), Koprodukcja, czyli „prawo do miasta” w działaniu – jak poprawić partycypację publiczną przez udział obywateli w świadczeniu usług publicznych, Decydujmy Razem,

Wyd. specjalne 2, s. 3–18, http://www.decydujmyrazem.pl/publikacje/decydujmy_razem_/AiO_2_2012.html, dostęp: 20.09.2019.

King M.L. (1963), On a good neighbour, [w:] B. Barber (red.) (1999), Education for Democracy, Dubuque, Iowa, s. 601–607.

Maffesoli M. (2008), Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa.

Mendel M., Naumiuk A., Skrzypczak B. (2018), W trosce o społeczeństwo. Pedagogika społeczna w czasach nacjonalizmu, Pedagogika Społeczna, 4(70), s. 137–159.

Pilch T. (2018), Godność w przekonaniach i praktyce działania pedagogicznego, [w:] W. Danilewicz, J. Niktorowicz, M. Sobecki (red.), Ku życiu wartościowemu. Idee – Koncepcje – Praktyki, t. 2, Kraków, s. 37–53.

Pilch T. (red.) (2006), Encyklopedia pedagogiczna, t. V, Warszawa.

Polityka Spójności UE, Community-Led Local Development, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/community_en.pdf, dostęp: 2.08.2019.

Radziewicz-Winnicki A. (2013), Społeczność lokalna, zbiorowość terytorialna, a instytucjonalizacja ideologii lokalizmu/regionalizmu, Rocznik Lubuski, vol. 39, cz. 2, s. 13–24.

Segiet K., Słupska K., Tokaj A. (red.) (2017), Animacja w środowisku, O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria i praktyka społeczna), Poznań.

Skrzypczak B. (2016), Współczynnik społecznościowy. Edukacyjne (re)konstruowanie instytucji społecznościowych – w perspektywie pedagogiki społecznej, Toruń.

Smolińska-Theiss B. (red.) (1991), Węgrów. Siły społeczne małego miasta, Warszawa.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J. (2014), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej. Konteksty teoretyczne, Toruń.

Theiss M. (2008), Participative Action Research. O roli „partycypacyjnych badań w działaniu” w polityce społecznej, Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 11, s. 65–85, http://problemypolitykispolecznej.pl/images/czasopisma/11/11_65-85.pdf, dostęp: 4.09.2019.

Theiss W. (2018), Helena Radlińska: powrót do źródeł i tradycji w ponowoczesnym świecie, Pedagogika Społeczna, 4(70), s. 113–123.

Theiss W., Mendel M. (red.) (2019), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Gdańsk.

Theiss W., Skrzpczak B. (red.) (2006), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa.

Winiarski M. (2006), Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, [w:] W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa, s. 35–54.

Winiarski M. (2017), Środowisko wychowawcze i jego kształtowanie w kontekście pedagogiki społecznej, [w:] K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku, O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria i praktyka społeczna), Poznań, s. 27–46.