Senior hejter – fakt czy mit? W świetle badań nad senioralną komunikacją online
PDF (Język Polski)

Schlagworte

old age
aging
hate speech
online aggression
Internet

Zitationsvorschlag

Głódź, N. (2023). Senior hejter – fakt czy mit? W świetle badań nad senioralną komunikacją online. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 24(2), 283–297. https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.16

Abstract

The Internet is a socially valued asset. Unfortunately, the dynamic development of digital space, as well as the spread of online communication among seniors, have contributed to the emergence of a new phenomenon, hitherto unknown in this age group, the so-called hate speech. This article presents a theoretical and research perspective on an aspect of online communication in cyberspace. The aim of the research undertaken was to observe and investigate the problem of hate speech and aggression among senior Internet users. The research was conducted using a quantitative method on a group of 61 seniors who actively use the Internet. In addition, it was supplemented with insights from a four-month observation of Facebook groups dedicated to 60 plus users. The results obtained from the research indicate that the phenomenon of hate speech is a real one in the senior group of Internet users. Consequently, this raises the need for educational and preventive measures.

https://doi.org/10.14746/kse.2023.24.2.16
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

ARC Rynek i Opinia. (2023, 17 stycznia). Niemal połowa seniorów robi zakupy przez internet (o raporcie Dojrzali konsumenci w Polsce). ARC Rynek i Opinia. https://arc.com.pl/niemal-polowa--seniorow-robi-zakupy-przez-internet

Barani, K. (2009). Rola więzi online w życiu społecznym człowieka. W: B. Szmigielska (red.), Psychologiczne konteksty internetu (s. 103–118). Wydawnictwo WAM.

Batorski, D. (2009). Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych. W: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2009 – warunki i jakość życia Polaków (s. 281–309). Rada Monitoringu Społecznego. http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2009.pdf

Błajet, P. (2018). Zdrowie i seks seniorów. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Brenner, S.W., Rehberg, M. (2010). „Kiddie Crime”? The utility of criminal law in controlling cyberbullying. First Amendment Law Review, 8(1), 1–85. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1537873

Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Basic Books.

Ciekaweliczby.pl. (2021, 27 września). 15% Polaków osobiście doświadczyło hejtu w Internecie (sondaż). Ciekaweliczby.pl. https://ciekaweliczby.pl/sondaz_hejt

Datareportal. (2023, 13 lutego). Digital 2023: Poland. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland

Durajczyk, K. (2017). Hejterstwo w polityce – znak czasów czy odwieczny element gry politycznej? W: J. Dynkowska, N. Lemann, M. Wróblewski, A. Zatora (red.), Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa? Geneza, przypadki, diagnozy (s. 173–186). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8088-665-0.13

Eurostat. (2021, 17 maja). How popular is internet use among older people? Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20210517-1?redirect=%2Feurostat%2F

Gawenda, A. (2018). Hejt jako przejaw patologicznych zachowań i konsekwencja rozwoju technologicznego. Bezpieczeństwo, Obronność, Socjologia, 9/10, 45–63.

Gemius. (2019, 6 lutego). Polacy a mobile – co wiemy na początku 2019 roku? Gemius. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/polacy-a-mobile-co-wiemy-na-poczatku-2019-roku.html

Głódź, N., Herudzińska, M.H. (2021). Praca zdalna a zdrowie w czasach pandemii na przykładzie podmiotów procesu edukacji. Władza sądzenia, (21), 104–118. DOI: https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.08

Goban-Klas, T. (2007). Nadchodzące społeczeństwo medialne. Chowanna, 2(29), 37–51. https://sbc.org.pl/publication/6907/edition/6427/nadchodzace-spoleczenstwo-medialne-oban-klas-tomasz?language=pl

Halicka, M. (2014). Zakłócenia relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Na przykładzie studium wielokrotnego przypadku. W: P. Szukalski (red.), Relacje międzypokoleniowe we współczesnych polskich rodzinach (s. 121–136). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Hołda, M. (2008). Ludzie starzy w świecie wirtualnym. W: B. Szmigielska (red.), Całe życie w sieci (s. 281–313). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Juza, M. (2015). Hejterstwo w komunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania. Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 25, 27–50.

Krejtz, K., Zając, J.M. (2009). Psychologiczne aspekty wykorzystania technologii internetowych w nauczaniu. W: A. Nowak, K. Winkowska-Nowak, L. Rycielska (red.), Szkoła w dobie Internetu (s. 121–138). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krzesińska, D. (2011). Jak rozwijać kompetencje cyfrowe dojrzałych Polaków – Kraków gospodarzem konferencji na temat wykluczenia cyfrowego. Komunikat prasowy nr 7. Kraków.

Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2019). Czy hejt i mowa nienawiści staną się normą? Społeczne uwarunkowania zachowań dewiacyjnych w Internecie. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 3(14), 99–117. DOI: https://doi.org/10.31648/mkks.2867

Mazurek, P. (2006). Anatomia internetowej anonimowości. W: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu (s. 79–90). Academica Wydawnictwo SWPS.

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. (2023, 7 listopada). Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za rok 2022. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. https://www.gov.pl/web/rodzina/informacja-o-sytuacji-osob-starszych-w-polsce-rok-2022

Pew Research Center. (2022, 13 stycznia). Share of those 65 and older who are tech users has grown in the past decade. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/01/13/share-of-those-65-and-older-who-are-tech-users-has-grown-in-the-past-decade

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Siemieniecka, D., Skibińska, M., Majewska, K. (2010). Cyberagresja – zjawisko, skutki, zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Suler, J. (1996). Why is this thing eating my life? Computer and cyberspace addiction at the „Palace”. Psicopolis. https://www.psicopolis.com/psicopedia/Psychology%20of%20Cyberspace/psycyber/eatlife.html

Szmigielska, B., Bąk, A., Jaszczak, A. (2012). Komputer i Internet w życiu e-seniorów – doniesienie z badań jakościowych. Studia Edukacyjne, (23), 343–366.

Welskop, W. (2014). Socjalizacja odwrotna a dewaluacja autorytetu tradycjonalistycznego. Perspektywy Edukacyjno-Społeczne, (1), 36–40.

Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej. Pogranicze. Studia Społeczne, 17(2), 176–187. DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2011.17.02.12