Abstract
The Roma people make one of the ethnic minorities recognized in Poland. In comparison in education which is based on continuation of their tradition, the Roma education aims at making the transmission of Polish culture more easy. In Poland in the years 2004-2013 the "Programme for the Roma communities". Its most important element was education which makes a sort of challenge. The teacher has to organize the learning process in order to overcome many obstacles. It is necessary to motivate the pupils to work, to integrate the class despite the existing cultural differences, including the initiating cooperation with parents. Gaining trust of the Roma milieu is one of the most important elements having influence on the success of the enterprise of education of children coming from those minorities. It is also important to diminish the social distance of Poles towards them and to getting rid of prejudice and fighting existing stereotypes.References
Białek K. 2008. Romowie. W Edukacja przeciw dyskryminacji, 81-92. Warszawa.
CBOS. 2014. Stosunek Polaków do innych narodów. Warszawa.
Dyba K. 2006. Edukacja międzykulturowa. W InterEOL; Edukacja Intekrulturowa OnLine. Podręcznik, 25-39. Gliwice.
Gerlich M.G., M.A. Gerlich. 2011. Wybrane aspekty problemu. W Raport końcowy z projektu badawczego. Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, 19-34. Oświęcim.
GUS. 2012. Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa.
GUS. 2013. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa
Grzymała-Moszczyńska H., K. Barzykowski, D. Dzida, J. Grzymała-Moszczyńska, M. Kosno. 2011. Raport końcowy w projektu badawczego. W Raport końcowy z projektu badawczego. Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, 51-84. Oświęcim.
Jakimik. E.A. 2009. Romowie. Koczownictwo, osiadły tryb życia – wybór, konieczność czy przymus? Szczecin.
Krasnowolski A. 2011. Cyganie/ Romowie w Polsce i w Europie: wybrane problemy historii i współczesności. Opracowanie tematyczne OT-603. Warszawa.
Machul-Telus B., M. Majewska. 2011. Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w Polsce 2010-2011. Warszawa.
Milewski J. 2009. O Cyganach/Romach słów kilka. W Romowie. Przewodnik. Historia i kultura, 10-14. Radom.
Nowicka-Rusek E. 2011. Szkoła, rodzina i dzieci romskie. W Raport końcowy z projektu badawczego. Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, 35-50. Oświęcim.
Osuch W., A. Dwojak. 2009. Szkolnictwo mniejszości narodowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Romów małopolskich. W Badania i podróże krakowskich geografów, t. IV, 115-127. Kraków.
Paleczny T. 2011. Społeczno-kulturowe podłoże wykluczenia: przypadek dzieci romskich w szkołach specjalnych w Polsce – kilka ogólnych refleksji. W Raport końcowy z projektu badawczego. Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, 10-18. Oświęcim.
Paszko A. 2007a. Romowie w Polsce – tradycja i współczesność. W Romowie na rynku pracy – problemy i sposoby ich rozwiązania, 11-28. Kraków.
Paszko A. 2007b. Doświadczenia krajowe w zakresie rozwiązywania problemów mniejszości romskiej na rynku pracy. W Romowie na rynku pracy – problemy i sposoby ich rozwiązania,29-44. Kraków.
Paszko A. 2007c. Asystent romski. W Romowie na rynku pracy – problemy i sposoby ich rozwiązania, 97-103. Kraków.
License
Copyright (c) 2017 Dominika Przybyszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.