Abstract
The concept of four-level context by Ruth Wodak is to provide triangulation and minimize the risk of being biased. Simultaneously the analysis of this concept in combination with the research programme of HDA is an expression of interdisciplinarity’s importance in this approach. One should notice that interdisciplinarity is not an aim itself and it is a subject to limitations. The most specific limitations are those which result from triangulation on the interdiscursive level.
References
Berger P., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przekł. J. Niżnik. Warszawa.
Fairclough N., Duszak A. (2008). Wstęp: Krytyczna Analiza Dyskursu – nowy obszar badawczy. [W:] A. Duszak, N. Fairclough (red.). Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków.
Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Tłum. P. Tomanek. Warszawa.
Giddens A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Przekł. S. Amsterdamski. Poznań.
Jabłońska B. (2013). Krytyczna Analiza Dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne). „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. IX, nr 1, www.przegladsocjologiijakosciowej.org, dostęp: 5.10.2015.
Kopińska V. (2016). Krytyczna Analiza Dyskursu – podstawowe założenia, implikacje dla badań pedagogicznych, zastosowanie. „Rocznik Andragogiczny”.
Kopińska V. (2017). Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych. Toruń.
Luke A. (1995–1996). Text and discourse in education: an introduction to critical discourse analysis. [W:] M. Apple (ed.). Review of Research in Education, vol. 21, Washington, D.C.
Meyer M. (2001). Between theory, method and politics: positioning of the approaches to CDA. [W:] M. Meyer, R. Wodak (eds.). Methods of Critical Discourse Analysis. eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ostrowicka H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu, „Forum Oświatowe” 2(52), http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/228, dostęp: 18.07.2015.
Ostrowska U. (2011). Krytyczna Analiza Dyskursu (KAD). Z perspektywy badań pedagogicznych. [W:] T. Hejnicka-Bezwińska (red.). Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. Bydgoszcz.
Reisigl M. (2010). Dyskryminacja w dyskursach. Przekł. D. Przepiórkowska, „Tekst i Dyskurs” 3, www.tekst-dyskurs.pl/tid_3.html, dostęp: 19.08.2013.
Reisigl M., Wodak R. (2001). Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Antisemitism, London.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa.
Szkudlarek T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania. XIII – Nauki Humanistyczno-społeczne”, z. 317.
Van Dijk T.A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. “Discourse & Society”, vol. 4(2).
Van Dijk T.A. (2001). Badania nad dyskursem. [W:] T.A. Van Dijk (red.). Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa.
Wodak R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. Tłum. J. Wawrzyniak, A. Wójcicki. [W:] A. Duszak, N. Fairclough (red.). Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków.
Wodak R. (2011). Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy. [W:] R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska. Warszawa.
License
Copyright (c) 2019 Violetta Kopińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.