On education in the perspective of tragedy
PDF
PDF (Język Polski)

Keywords

education
humanism
education philosophy
tragedy
existence
development

How to Cite

Futyma, S. ., & Rudnicki, Z. . (2020). On education in the perspective of tragedy. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 15(1), 17–32. https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.2

Abstract

Man experiences their existence constantly experiencing tension that emerges between that which is and that which could be, between the actual, known, and the unknown that barely shines in the horizon. In this uncomfortable experience, one can find potential for development, hidden behind a facade of pretence and camouflage, which, when disclosed and uncovered can be the “fuel” of satisfactory change. As a result, education can be in service of man once again. This process, as a fundamental experience, will assume the acceptance of truth about the human condition and the circumstances of its emergence in the course of life. Education not abandoning man must rediscover and re-evaluate such categories as fate, uncertainty, fragility, unforeseeability.

https://doi.org/10.14746/kse.2019.15.2
PDF
PDF (Język Polski)

References

Altermatt U., Katolicyzm a Nowoczesny Świat, Kraków 1995

Bańko M. (ed.), Inny słownik języka polskiego, Warszawa 2000

Barn B., Postmodernizm, Kraków 1992

Bauman Z., Nowoczesność i zagłada, Warszawa 1992

Bielik – Robson A., Kłopoty z przyjemnością. O tak zwanym kryzysie wartości w świecie konsumpcyjnym, Tygodnik Powszechny 1997, no. 42

Bierdiajew M., Rozważania o egzystencji, Warszawa 2002

Dąbrowski K., Moralność w polityce. Wielopoziomowość funkcji uczuciowych i popędowych w życiu społecznym i politycznym oraz w instytucjach („bis”), Warszawa 1991,

Gasset J. O., Po co wracamy do filozofii, Warszawa 1992

Heidegger M., Bycie i Czas, Warszawa 2008.

Hesse H., Iris i inne opowiadania inicjacyjne, Kraków 1991

Horkcheimer M., Adorno T., Dialektik der Aufklärung, Frankfurt 1989.

Janion M., Czyn i klęska. Rzecz o tragizmie [in:] M. Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.

Kępiński A., Rytm życia, Warszawa 1972, p. 3.

Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie. Edukacja 1991, no. 1, p. 89.

Kwieciński Z., Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń – Olsztyn 2002

Kundera M., The Unbearable Lightness of Being, Harper Perennial Modern Classics, 2009.

Marina J. A., Porażka inteligencji czyli głupota w teorii i praktyce, Kraków 2010

Massa R., ed.) La fine della pedagogia cultura contemporanea, Unicopli Milano 1988

Nalaskowski A., Edukacyjny show, Kraków 1998.

Nietzsche F., O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [in:] Pisma pozostałe 1862-1875, Kraków 2004

Scheler M., O zjawisku tragiczności, [in:] Arystoteles, D. Hume, M. Scheler, O tragedii i tragiczności, Kraków 1976.

Sławiński J. (ed.), Słownik terminów literackich, Wrocław 1976 p. 467

Sugiera M. (ed.), W stronę rytuału. Od Yeatsa do Węgajt, Kraków 1999

Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszawa 1984

Tatarkiewicz W., Parerga, Warszawa 1976

Tatarkiewicz W., (ed.) – Arystoteles, David Hume, Max Scheler. O tragedii i tragiczności, Kraków 1976, p. 8

The King James Bible, available online at www.kingjamesbibleonline.org.

Witkowski L., Śmiech jako opór i wyzwolenie (pogranicze wiedzy, wiary i władzy) [in:] Z. Kwieciński (ed.), Nieobecne dyskursy, part 1, pp. 94-95

Witkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji, Toruń 2000