Zadania instytucji edukacji dla bezpieczeństwa na potrzeby bezpieczeństwa państwa
PDF (Język Polski)

Keywords

education for safety
education
principles of John Amos Comenius
John Locke
Immanuel Kant

How to Cite

Martuszewska , J. (2020). Zadania instytucji edukacji dla bezpieczeństwa na potrzeby bezpieczeństwa państwa. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 17(1), 399–410. https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.15.1

Abstract

The desire to live a safe life is one of the most important human needs, while education is the basis of knowledge of the society as a whole. To ensure the safety of the individual and the security of the state, there is a need for stable cooperation between various security institutions. There are many safety education institutions that work for the needs of state security. These include the Education for Safety Bureau, the post of Education for Safety Inspector, the post of School Safety Coordinator, School Safety Clubs, etc. The aim of this paper is to describe the situation in education based on safety education teaching in the 21st century. Other objectives include indicating tasks and rational solutions in education on the basis of the principles introduced by scholars, such as J.A. Comenius, J. Locke, I. Kant, which remain valid to this day.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.17.15.1
PDF (Język Polski)

References

Doroszewski W. (2009), Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl, dostęp: 7.04.2020.

Jakubczak R. (2006), Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Warszawa.

Kant I. (2005), Rozprawy z filozofii historii, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/32192/0003.pdf, dostęp: 7.04.2020.

Kmita A. (1991), Lęk w szkole, Życie Szkoły, 5 (91).

Knopka J. (2009), Integracja europejska a lokalność, Acta Pomerania, 2, http://www.pomeraniachojnice.edu.pl/wp-content/uploads/rozne/Acta_nr2-tekst.pdf, dostęp: 7.04.2020.

Komensky J.A. (1633), Wielka dydaktyka, http://www.literatura.hg.pl/komenski.htm, dostęp: 7.04.2020.

Kupś T. (2005), Idem. Rozprawy z filozofii historii, Kęty.

Locke J. (1955), Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, O ideałach w ogólności i ich pochodzeniu, II,s. 119–125, http://hamlet.edu.pl/locke-epistemologia, dostęp: 7.04.2020.

Locke J. (1959), Myśli o wychowaniu, Wrocław–Kraków.

Narada obywatelska o edukacji (2019), Raport z Narad Obywatelskich o Edukacji, https://www.naradaobywatelska.pl, dostęp: 7.04.2020.

Biuro Bezpieczeństwa Narodowego (2014), Strategia Bezpieczeństwa Narodowego, https://www.bbn.gov.pl/ftp/SBN%20RP.pdf, dostęp: 7.04.2020.

Pieczywok A. (2011), Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa. Konteksty – zagrożenia – wyzwania, Warszawa.

Szubrycht T. (2016), Współczesne aspekty bezpieczeństwa państwa, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, vol. 47, nr 4 (167).

Szymaniec P. (2009), Państwo i prawo w filozofii dziejów Immanuela Kanta, Wrocław.

Żelazna J. (2011), Filozofia XVII w. Twórcy problemy, kontynuacje, Toruń.