Stress at the teacher’s workplace – chosen factors
PDF (Język Polski)

Keywords

stress
burnout
teacher
school

How to Cite

Szczygieł, M. . (2020). Stress at the teacher’s workplace – chosen factors. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 18(2), 311–329. https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.12.1

Abstract

Stress aspects still remain as an existing problem, which requires further interdisciplinary studies. Considering the strong impact of chronic exposure to psychosocial stressors at a workplace in relational and incentives contexts of undertaking professional duties, those aspects gain in importance in teachers’ work. A person stays in a continuouscontact with a student, parent or another teacher, and their motivation seems to be a key aspect for the entire education process. The presented article is an attempt to capturestress indicators in a teachers’ work, as well as ways of dealing with them in a school reality. The article begins by highlighting the most important stress definitions, followed by a brief methodology of self-research. Then the author describes stressors present in teacher’s work, which were identified in empirical studies, and ways of dealing with stress used by tested teachers. The article ends with conclusions and recommendations for further representative studies.

https://doi.org/10.14746/kse.2020.18.12.1
PDF (Język Polski)

References

Augustynek A. (2009), Wstęp do psychologii, Warszawa.

Bargiel-Matusiewicz K., Podbielski Z., Klasik A. (2004), Współczesne rozumienie stresu, „Wiadomości Lekarskie”, 58, s. 3–4.

Colman A. (2009), Słownik psychologii, Warszawa.

Heszen-Niejodek I., Ratajczak Z. (2000), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, Katowice.

Korczyński S. (2014), Stres w pracy zawodowej nauczyciela, Kraków.

Łosiak W. (2008), Psychologia stresu, Warszawa.

Mańkowska B. (2017), Wypalenie zawodowe. Źródła, mechanizmy, zapobieganie, Gdańsk.

Merecz D. (2010), Psychospołeczne cechy pracy: stresory i czynniki pozytywne, w: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, red. J. Pyżalski, D. Merecz, Warszawa.

Popiel A., Pragłowska E. (2008), Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka, Warszawa.

Pyżalski J. (2010a), Jakie działania można podejmować, by ograniczyć stres zawodowy nauczycieli?, w: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, red. J. Pyżalski, D. Merecz, Warszawa.

Pyżalski J. (2010b), Skutki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli, w: Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, red. J. Pyżalski, D. Merecz, Warszawa.

Smoter K., Sury Z. (2017), Walka w ujęciu Karla Jaspersa jako sytuacja graniczna obecna w doświadczeniu nauczyciela. Refleksje na pograniczu filozofii i pedagogiki, „Podstawy Edukacji: Graniczność, Pogranicze, Transgresja”, 10, s. 81–98.

Strelau J., Jaworska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005), CISS. Kwestionariusz radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Podręcznik, Warszawa.

Trelak J. (2001), Psychologia stresu, Bydgoszcz.

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa.