Opóźnienia w funkcjonowaniu językowym jako wczesny symptom zaburzeń w rozwoju dziecka1
PDF

Słowa kluczowe

linguistic development
disorders in the development of a child
delayed speech development
early diagnosis
therapeutic support

Jak cytować

Leszka, J. . (2021). Opóźnienia w funkcjonowaniu językowym jako wczesny symptom zaburzeń w rozwoju dziecka1. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 20(2), 359–373. https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.23

Abstrakt

Human linguistic development is constitutionally conditioned and is achieved through contact with adult language users. All children follow the same rules and stages in the development of speech. The knowledge of their course and consequences enables early recognition of deviations from the norm, which may be delayed speech development or a symptom of other, often serious developmental disorders. The analysis of the research results shows that the most common reason for parents’ seeking diagnosis and therapeutic support is an incorrect linguistic functioning of the child. Diagnostic procedures often end with the diagnosis of other developmental disorders in which linguistic retardation was an early symptom. Therefore, it is legitimate to increase social knowledge and sensitivity of parents and specialists in monitoring the linguistic development of children under 3 years of age.

https://doi.org/10.14746/kse.2021.20.23
PDF

Bibliografia

Bauer J. (2015), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony?, Warszawa.

Chomsky N. (1977), Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Warszawa.

Chomsky N. (1982), Zagadnienia teorii składni, Wrocław.

Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków.

Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków.

Cieszyńska-Rożek J., Korendo M. (2016), Wczesna interwencja terapeutyczna w ujęciu metody krakowskiej, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk, s. 380–412

Demel G. (1996), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.

Grabias S. (1997), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Hymes D. (1980), Socjolingwistyka i etnografia mówienia, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa, s. 41–82.

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (1999), Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole, s. 346–362

Kozłowska K. (1996), Pomagamy dzieciom z zaburzeniami mowy. Podręczny poradnik logopedyczny, Kielce.

Kurcz I. (1976), Psycholingwistyka: przegląd problemów badawczych, Warszawa.

Kurcz I. (1987), Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa.

Lenneberg E. (1967), Biological Foundations of Language, New York.

Machoś M. (2018), Diagnoza bazowych umiejętności komunikacyjnych. Karty obserwacji, Bytom.

Milewski T. (1967), Językoznawstwo, Warszawa.

Pisula E. (2012), Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot.

Saussure F. (1966), Course in General Linguistics, New York.

Stasiak J. (2014), Alalia. Perspektywy opisu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin, s. 337–358.

Tomasello M. (2002), Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa.

Vasta R., Haith M., Miller S.A. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa.