Powiatowe centrum pomocy rodzinie w perspektywie kryzysów pieczy zastępczej. W stronę transformacji działania
PDF

Słowa kluczowe

crises
dialogue imagination
thinking
small actions
third space

Jak cytować

Rutkowski , J. (2022). Powiatowe centrum pomocy rodzinie w perspektywie kryzysów pieczy zastępczej. W stronę transformacji działania. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 21(1), 93–115. https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.7

Abstrakt

The article indicates that in the presence of various crises of foster care, there is a confusion of the district family support center, institutions not seeing and not hearing the needs of foster families and orphanages. It is emphasized that the reconstruction of the ability to hear problems and see the complex issues of foster care, for the district aid institution to go beyond the horizon of foster care, crises requires the dialogue and the courage to act in the field of social matters. Then, in the conditions of a local community, where the dialogue is practised, the district family support center regains the ability to see and hear the matters of the wounded world. As a result, the district family support center shapes the capacity of communication activities accompanied with the development of the local community. At the same time, this shift towards district local communities inhabitants’ everyday life is expressed in active care for foster care within the framework of dialogue workshops and educational activities. Such an orientation, in a trialectic perspective, in the weave of three dimensions of space  the internal micro-space of the institution, the meso-space of foster care and the macro-social space of the local community – allows the district family support center to transform its activities in the field of social affairs, and experience the recognition of the inhabitants of local communities.

https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.7
PDF

Bibliografia

Arendt, H. (2010). Kondycja ludzka (A. Łagodzka, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.

Bauman, Z., Bauman, I., Kociatkiewicz, J., & Kostera, M. (2017). Zarządzanie w płynnej nowoczesności. Fundacja Bęc Zmiana. Bednarczykówna, K. (2019, 27 września). Nowe twarze z pomysłami w średnim mieście. Rozmowy Zamiejscowe. Gazeta Wyborcza.

Bogunia-Borowska, M. (red.). (2021). Kultura (nie)odpowiedzialności. Społeczne konteksty zaniechanej cnoty. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brach-Czaina, J. (2018). Szczeliny istnienia. Wydawnictwo Dowody na Istnienie.

Cutrona, C. (2017, 29 kwietnia–1 maja). Zmierzch epoki open space. Gazeta Wyborcza – Magazyn Świąteczny.

Czyżewski, K. (2019). W stronę Xenopolis. Międzynarodowe Centrum Kultury.

Dunajska, A., Boryczko, M., Grodzicka, A., & Krause, M. (2016). Bezpieczeństwo pracy pracownika socjalnego. Niech ktoś nas wysłucha. Wydawnictwo Difin.

Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Wydawnictwo Części Proste.

Goldfarb, J.C. (2012). Polityka rzeczy małych. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Heidegger, M. (2017). Co zwie się myśleniem? (J. Mizera, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.

Honneth, A. (2012). Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych (J. Duraj, tłum.). Zakład Wydawniczy Nomos.

Kwaśnica, R. (1987). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. IKN ODN.

Lenart-Gansiniec, R. (2019). Organizacyjne uczenie się w organizacjach publicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Mendel, M. (2017). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Moravánszky, A. (2013). Postrzeganie przestrzeni. Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni, 2(41), 10–24.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2020). Szkoła jako przestrzeń uznania. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rancière, J. (2008). Na brzegach politycznego (I. Bojadżijewa, J. Sowa, tłum.). Korporacja Ha!art.

Rejnus, L. (2012). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,3757,vp,4791.pdf

Rudnicki, P. (2016). Pedagogie małych działań Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Rutkowiak, J. (2012). Moja wędrówka po naukach pomocnych pedagogice. W: M. Dudzikowa, A. Chmielewski (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką (s. 199–220). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sławek, T. (2013). Być z przestrzenią. Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni, 2(41), 4–9.

Soja, E.W. (1996). Thirdspace. Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Blackwell Publishers.

Szczerbinski, J. (2017). Działania powiatów w zakresie tworzenia i wsparcia rodzin zastępczych. NIK. https://www.nik.gov.pl/plik/id,13099,vp,15511.pdf

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Wydawnictwo Literackie.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U. 2022 poz. 447 z późn. zm. (2022) (Polska).

Zawadzki, A. (2003). Noica, Vattimo – „myśl słaba” i jej konsekwencje. Teksty Drugie, 6, 167–178.