Abstrakt
The subject of the article is the SuperMemo algorithm, which forms the basis of various applications that aid in memorization. It has been implemented in programs such as Anki or an application named after the algorithm itself – SuperMemo. An experimental study of its long-term effectiveness in school historical education was conducted among 59 students preparing for their final exams in history or participating in olympiads and attending above-average rated high schools and technical schools in Poland. The results indicate little interest in such a service, which is likely representative of other students less engaged in studying history.
Bibliografia
Andrzejewski, B. (1989). Wilhelm von Humboldt. Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Anki Manual. (2024). Background. https://docs.ankiweb.net/background.html
Augustyn, A. (2018). Dziedzictwo przemysłowe, jego ochrona i popularyzacja w ramach działalności Parku Wielokulturowego Stara Kopalnia w Wałbrzychu (s. 191–196). W: J. Wojdon (red.), Historia w przestrzeni publicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Białokur, M. (2023). Wątki biograficzne w szkolnej edukacji historycznej. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 177–194). Wydawnictwo Naukowe PWN.
CBOS. (2016). Świadomość historyczna Polaków. Komunikat z badań, (68). https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_068_16.PDF
Facebook. (2024). Messenger Platform. https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform/
IPN. (2023). Edukacja dla pamięci. https://ipn.gov.pl/download/1/846073/EdukacjadlapamieciPLkor.pdf
Izdebska, A., Izdebski, T., Jurek, K., Klint, P., Kłodziński, K., Krzemiński, T., Machałek, M. (2020). Teraz matura. Historia. Vademecum. Nowa Era.
Kłaczkow, J., Łaszkiewicz, A., Roszak, S. (2020). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy siódmej szkoły podstawowej. Nowa Era.
Kłaczkow, J., Łaszkiewicz, A., Roszak, S. (2021). Poznać przeszłość 3. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Nowa Era.
Kłaczkow, J., Roszak, S. (2022). Poznać przeszłość 4. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Nowa Era.
Konieczka-Śliwińska, D. (2023). Regionalizm w szkolnej edukacji historycznej. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 195–221). Wydawnictwo Naukowe PWN. DOI: https://doi.org/10.53271/2023.059
Kucharski, A., Niewęgłowska, A. (2020). Poznać przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Nowa Era.
Lewandowska, I. (2023). Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej. W: D. Konieczka Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 35–80). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Machałek, M. (2023). Mapy historyczne we współczesnej edukacji szkolnej. W: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 101–116). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maternicki, J., Majorek, C., Suchoński, A. (1994). Dydaktyka historii. Wydawnictwo Naukowe PWN. MySQL. (2024). MySQL Documentation. https://dev.mysql.com/doc/
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niemierko, B. (1991). Między oceną szkolną a dydaktyką. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Nowarski, C. (1988). Metody utrwalania, kontroli i oceny. W: C. Majorek (red.), Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej. WSiP.
Olkuśnik, M. (2018). Projekt Wywołaj DUCH-a – spotkanie najmłodszych z historią. w: J. Wojdon (red.), Historia w przestrzeni publicznej (s. 282–287). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olszewska, B., Surdyk-Fretsch, W., Wojciechowski, G. (2019). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy szóstej szkoły podstawowej. Nowa Era.
Olszewska, B., Surdyk-Fretsch, W., Wojciechowski, G. (2020). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Nowa Era.
Pawlak, M., Szweda, A. (2019). Poznać przeszłość 1. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Nowa Era.
Perspektywy. (2023a). Ranking główny techników 2023. https://2023.technika.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-glowny-technikow
Perspektywy. (2023b). Ranking liceów ogólnokształcących 2023. https://2023.licea.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-glowny-liceow
PHP. (2024). PHP Manual. https://www.php.net/manual/en/
Piotrowski, M. (2023a). Utrwalanie w nauczaniu historii przy pomocy algorytmu SuperMemo i jemu podobnych – propozycja metody redagowania treści historycznych. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 22(2), 259–273. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.15
Piotrowski, M. (2023b). Świadomość historyczna Polaków pod względem elementarnej wiedzy oraz dumy i wstydu – wyniki badania sondażowego. Klio. Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym, 64(4), 157–170. DOI: https://doi.org/10.12775/KLIO.2022.039
Słowikowski, T. (1962). Metody utrwalania wiadomości w nauczaniu historii. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Słowikowski, T. (1975). Metodyka nauczania historii. WSiP.
Stępnik, A. (2018). Turystyka historyczna. W: J. Wojdon (red.), Historia w przestrzeni publicznej (s. 149–156). Wydawnictwo Naukowe PWN.
SuperMemo. (2024). Na czym polega metoda inteligentnych powtórek SuperMemo? https://www.supermemo.com/pl/metoda-supermemo
Śniegocki, R., Zielińska, A. (2021). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Nowa Era.
Techmańska, B. (2023). Gry historyczne oraz inne formy „zabawy” z historią. w: D. Konieczka-Śliwińska (red.), Dydaktyka historii. Nowe perspektywy (s. 81–99). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wikipedia. (2024a). Chatbot. https://en.wikipedia.org/wiki/Chatbot
Wikipedia. (2024b). List of flashcard software. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_flashcard_software
Wojciechowski, G. (2021). Wczoraj i dziś. Podręcznik do historii dla klasy piątej szkoły podstawowej. Nowa Era.
Woźniak, P. (2018). The true history of spaced repetition. SuperMemo. https://www.supermemo.com/en/blog/the-true-history-of-spaced-repetition
Woźniak, P.A., Gorzelańczyk, E.J. (1994). Optimization of repetition spacing in the practice of learning. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 54(1), 59–62. DOI: https://doi.org/10.55782/ane-1994-1003
Woźniak, P.A., Gorzelańczyk, E.J., Murakowski, J.A. (1995). Two components of long-term memory. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 55(4), 301–305. DOI: https://doi.org/10.55782/ane-1995-1090
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Mikołaj Piotrowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
