Abstract
Among the first films created in Japan after the implementation of new regulations concerning film production under the allied occupation (1945-1952) was Saitō Torajirō’s Five Men from Tokyo produced in the last months of 1945. Although it was shot on location in the barren wasteland of post-war Tokyo Saitō’s film is a comedy satirizing various aspects of life after the national trauma of the lost war. This article is a brief analysis of the ways in which the film adheres to the guidelines devised by the GHQ to promote democratization. The paper also points out how the acclaimed filmmaker attempted to avoid making a simple propaganda movie in the vein of other films produced immediately after the war.
References
Cox Vicky. Margaret Sanger. Philadelphia: Chelsea House, 2005.
Eiga Hozon, Kyōkai. Web. 20.1.2015. <http://filmpres.org>
“Eigakan keikyō chōsa”. Kinema Junpō 1 (1946).
Galbraith IV, Stuart. The Toho Studios Story: A History and Complete Filmography. Lanham: Scarecrow Press, 2005.
“Hanminshushugi eiga no jokyo ni kan suru ken”. Senjika eiga shiryō: Eiga nenkan Shōwa jūhachi jūku nijūnen. Daiikkan. Red. Tōkyō Kokuritsu Kindai Bijitsukan Firumu Sentā. Tōkyō: Nihon Tosho Sentā, 2006.
“Heiwa kokka kensetsu e eiga no seisaku hōshin kimeru”. Kinema Junpō 1 (1946).
Hirano Kyōko. Tennō to seppun. Tōkyō: Sōshisha, 1998.
Hirosawa Ei. “Yāsan no 1946”. Yahashira Toshio. Hito to shinario. Red. Shinario Sakka Kyōkai Shuppan Iinkai. Tōkyō: Nihon Shinario Sakka Kyōkai, 1992.
Kanda Fumito. Senryō to minshushugi. Tōkyō: Shōgakkan, 1989.
Mori Iwao. “Kyū ni ni no shuki”. Eiga Hyōron 4 (1945).
Ōshima Nagisa. Taikenteki sengo eizōron. Tōkyō: Asahi Shinbunsha Shuppankyoku, 1975.
“Rengōgun saikō shireikan eiga seisaku e shiji”. Eiga Hyōron 4 (1945).
Saitō Torajirō. Nihon no kigekiō. Satō Torajirō jiden. Tōkyō: Seiryū Shuppan, 2005.
Sasaki Yasushi. Rakuten, rakkan eiga kantoku Sasaki Yasushi. Tōkyō: Waizu Shuppan, 2003.
Satō Tadao. Nihon eiga shi 2. 1941-1959. Tōkyō: Iwanami Shoten, 1995.
Tōkyō gonin otoko. Reż. Saitō Torajirō. Tōkyō: Tōhō, 1945.
Tokyō Kokuritsu Kindai Bijutsukan Firumu Sentā. Web. 20.1.2015. <http://nfcd.momat.go.jp>
Yamane Sadao. Yamane Sadao no otanoshimi eiga seminā: Hanzaisha wa dare ka. Tōkyō: Kinema Kurabu,
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license