Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie kluczowego momentu w rozwoju Ignacego Rzeckiego, bohatera Lalki Bolesława Prusa. Autor, przypominając młodzieńcze lata bohatera, zwraca uwagę na jego udział w kampanii węgierskiej roku 1848 i znaczenie tego momentu, który ukazał młodemu subiektowi przepaść miedzy ideałem a rzeczywistością i dał Rzeckiemu umiejętność trafnego osądu późniejszych wydarzeń. Doświadczenie wojenne uczyniło z niego wprawnego uczestnika warszawskiego zgiełku późnych lat siedemdziesiątych i porte parole autora, gdyż obaj, będąc po swojemu artystami, starają się skierować uwagę innych ludzi na interesujące ich rzeczy i sprawy.
Reference
Prus Bolesław, Lalka. Opr. J. Bachórz. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1998.
Jedlicki Jerzy, Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918. Błędne koło 1832–1864. Warszawa, Neriton 2008, s. 51.
Kulczycka-Saloni Janina, Bolesław Prus. Warszawa, Wiedza Powszechna 1964, s. 130.
Taine Hipolit, Historya literatury angielskiej. Cz. I. Przeł. E. Orzeszkowa. Warszawa 1900, s. 12.
Berman Marshall, „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Przeł. M. Szuster. Wstęp A. Bielik-Robson. Kraków, Universitas 2006, s. 17.
Bachórz Józef, Najważniejszy dzień w życiu Ignacego Rzeckiego, w: Spotkania z „Lalką”. Mendel studiów i szkiców nad powieścią Bolesława Prusa. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2010, s. 157.
Skarbek Fryderyk, Dzieje Polski, cz. III, Królestwo polskie po rewolucji listopadowej. Poznań 1877, s. 142.
Crary Jonathan, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna. Przeł. Ł. Zaremba i I. Kurz. Red. I. Kurz. Warszawa, Wydawnictwo UW 2009, s. 41.
Stendhal, Pustelnia parmeńska. Przeł. T. Żeleński (Boy). Warszawa, Akant 1985, s. 46–47.
Prus Bolesław, Listy. Oprac. K. Tokarzówna. Warszawa 1959, s. 24.
Blin Georges, Stendhal i problemy powieści. Przeł. Z. Jarymko-Pytowska. Warszawa 1972, s. 126.
Brandes Georg, Główne prądy literatury XIX stulecia. Szkoła romantyczna we Francji. Warszawa 1885, s. 204.
Kalinka Walerian, Galicya i Kraków pod panowaniem austriackim. Kraków, Księgarnia Akademicka 1898, s. 14.
Tomkowski Jan, Mój pozytywizm. Warszawa, IBL PAN 1993, s. 154.
Simmel Georg, Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa, Oficyna Naukowa 2006, s. 115.
Buck-Morrs Susan, The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge: 1991, s. 136.
Prus Bolesław, Literackie notatki o kompozycji. Wybór i oprac. A. Martuszewska. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2008, s. 164.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license