Abstract
The article is dedicated to the essayistic work of Claudio Magris, a great Italian essayist and researcher of culture in Eastern Europe and the Balkans. Magris’ well-known works such as “Microspaces”, “The Danube” and “Endless travels” constitute the foundation for the discussion. The author of the article extracts important plots in Magris’ works such as nostalgia and melancholy, harmony and disintegration. He carries out an analysis of Magris’ writings by
means of referring the above mentioned plots to the world in which the author of “The Danube” sees the roots of the most important in his opinion values of Central Europe. It is a world of the non-existent Austro-Hungarian monarchy from before 1918 shown in the context of the fall of humanism, moral norms and absolute relativism.
References
Dąbrowski Mieczysław, Ponowoczesna melancholia. Modelowanie rozumienia, w: Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne. Warszawa, Elipsa 2011, s. 327– 359.
Magris Claudio, Dunaj. Przeł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 1999, s. 23.
Magris Claudio, Mikrokosmosy. Przekł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 2002, s. 178.
Magris Claudio, Przedmowa do: idem, Podróż bez końca, Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2009, s. 22–23.
Magris Claudio, Inne morze. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2004.
Magris Claudio, Głosy. Monologi. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, PIW 2010, s. 126.
Magris Claudio, Itaka i dalej. Przeł. J. Ugniewska. Sejny, Pogranicze 2009.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license