Claudio Magris: dialektyka harmonii i rozpadu
PDF
EPUB
MOBI

Słowa kluczowe

Claudio Magris
melancholia
ironia
rozczarowanie
rozkład
Europa Środkowa
Dunaj

Jak cytować

Dąbrowski, M. (2012). Claudio Magris: dialektyka harmonii i rozpadu. Porównania, 11, 53–60. https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11174

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony twórczości eseistycznej Claudio Magrisa, wybitnego włoskiego eseisty i badacza kultur z obszaru Europy Środkowej oraz Bałkanów. Podstawa rozważań są znane prace Magrisa, zwłaszcza „Mikrokosmosy”, „Dunaj”, „Podróż bez końca”. Autor artykułu wydobywa ważne wątki twórczości Magrisa: wątek nostalgii i melancholii, harmonii i rozpadu. Dokonuje analizy myśli Magrisa, odnosząc wskazane wątki do świata, w którym autor „Dunaju” zakorzenia, najważniejsze według niego, wartości Europy Środkowej. Jest to świat nieistniejącej austro-węgierskiej monarchii sprzed roku 1918, pokazany w kontekście współczesnego rozpadu humanizmu, norm moralnych i totalnego relatywizmu.

https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11174
PDF
EPUB
MOBI

Bibliografia

Dąbrowski Mieczysław, Ponowoczesna melancholia. Modelowanie rozumienia, w: Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne. Warszawa, Elipsa 2011, s. 327– 359.

Magris Claudio, Dunaj. Przeł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 1999, s. 23.

Magris Claudio, Mikrokosmosy. Przekł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 2002, s. 178.

Magris Claudio, Przedmowa do: idem, Podróż bez końca, Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2009, s. 22–23.

Magris Claudio, Inne morze. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2004.

Magris Claudio, Głosy. Monologi. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, PIW 2010, s. 126.

Magris Claudio, Itaka i dalej. Przeł. J. Ugniewska. Sejny, Pogranicze 2009.