Abstract
David Albahari’s novel Danas je sreda (Today is Wednesday) belongs to a group of novels in post-Yugoslav literary production in which – since 2010 – paternity policies have been intensely explored in the context of mechanisms of remembering/forgetting. The paper reviews the narrative strategies of son-narrator testimony by which the stabile identity positions and policies within the complex father-son opposition are disintegrated and and annulled. This disintegration occurs in the process of testifying about the past historical events such as the Informbiro Resolution, the organization of the concentration camp on the Goli otok and the collapse of the SFRY. The father figure also makes the reader face the processes of neoliberal globalization and repatriarchalization, on the one hand, as well as with the necessity of re-examination of the past and establishment of the culture of memory in post-Yugoslav region, on the other. But the fundamental demystification of the figure of the victim – both historical and political – subverts the discourse of responsibility that is established as an already impossible speech in Albaharis novel, branding the post-Yugoslav project of a culture of memory as utopian.
References
Albahari, David. Danas je sreda. Beograd: Čarobna knjiga, 2017.
Brooks, Peter. „Freud’s Master-plot”. Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. New York: Knopf, 1984. S. 90-112.
Đoković, Nikola. „Brat Davida Albaharija – ispovest o (brato)ubistvu“. Sarajevske sveske 39-40 (2012). S. 134-154.
Freud, Sigmund. Objaśnianie marzeń sennych. Przeł. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.
Freud, Sigmund. Totem i tabu. Przeł. Jerzy Prokopiuk, Marcin Poręba. Oprac. R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1993.
Laub, Dori. „An Event Without a Witness: Truth, Testimony and Survival“. Testimony, Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis and History. Ed. S. Felman, D. Laub. New York and London: Routledge, 1992.
Miller, David Lee. Dreams of the Burning Child: Sacrificial Sons and the Father’s Wittnes. Cornell University Press, 2003.
Pančić, Teofil. „Zločin, kazna i lutrija postojanja“. Vreme (1386) 2017. Web. 15.11.2018. <https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1518702>
Prodanović, Mileta. Ultramarin. Beograd: Stubovi kulture, 2010.
Rosić, Tatjana. (Anti)utopije tela: predstavljanje maskuliniteta u savremenoj srpskoj prozi. Beograd: Institut za književnost i umetnost, 2014.
Weineck, Silke-Maria. The Tragedy of Fatherhood. New York, London, New Delhi, Sydney: Bloomsbury, 2014.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license